Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Formulier 2
Werkformulieren voor het voorbereiden en evalueren van stage-activiteiten in de kleuterbouw
Naam: Anneroos Steenbergen                                           Vak/onderwerp: Kerst, glas-in-lood
Datum: 10 december 2002                                                  Groep: 1,2 b
1.
Beginsituatie
Wat kennen en kunnen de
kinderen al m.b.t. deze
activiteit?
Hoe sluit de activiteit aan bij
de belangstelling en
ervaringen van de kinderen?
- De meeste kinderen zullen wel eens eerder een glas in lood
raampje gezien hebben. Alle kinderen zijn in staat om een
kleurplaat in te kleuren. 
- Kerstmis zit er weer aan te komen nu Sinterklaas het land
weer uit is. Het is dus leuk om ook een werkje te maken bij dit
thema. 
2.   Doelen
Welke bedoelingen heb je met de
activiteit?              
Wat wil je dat de kinderen bij
deze activiteit ervaren, leren?
- Ik wil de kinderen laten ervaren dat je soms met hele simpele
materialen, toch mooie dingen kan maken. 
3.
Persoonlijke leerdoelen
Wat wil je zelf gaan leren?
In je omgang met de kinderen
Je didactisch handelen
Hoe ga je dit aanpakken?
- Ik wil leren om deze activiteit aantrekkelijk te maken voor
de kinderen. Ik weet dat niet elk kind het leuk vind om te
kleuren. 
- Ik ga in een kring praten over Kerstmis en wat daar allemaal
bij hoort. Een boom, sterretjes, maar ook zo’n dingetje voor de
ramen. Ik ga de kinderen in meerdere groepen laten kleuren en
dan per groepje de sla olie erop smeren. 
4.
Organisatie
Wat moet je van te voren
regelen, klaarzetten?
Met welke kinderen ga je
werken? (hele groep, groepje)
Wat mogen de kinderen die
eerder klaar zijn gaan doen?
Hoe organiseer je het
opruimen?
- Ik moet van te voren zorgen dat er genoeg kleurplaten zijn,
genoeg krijtjes of potloden en natuurlijk de sla olie. 
- Ik ga denk ik met groepjes werken, omdat het op die manier
ook overzichtelijker is. Daarnaast is het ook wat makkelijker
als je de tekening met sla olie gaat insmeren, dan wanneer je
het met de hele klas tegelijk doet. 
- De kinderen die eerder klaar zijn, en voor hen die willen, heb
ik nog een kleurplaat van kerst pooh-plaat, waarbij ze de
tekening zelf af moeten maken door lijntjes tussen de
nummers te trekken. 
- Elke keer als een groepje is geweest, ruimt deze zelf de
spullen op. 
5.
Inhoud, didactische aanpak,
leerlingactiviteiten.
Schrijf het  lesverloop geheel uit;
gebruik de volgende punten als
checklist
a.
Inhoud:
Wat ga je behandelen?
Welke concrete materialen
gebruik je, welke vragen stel
je, etc.?
Welke achtergrondinformatie
heb je verzameld?
Zie je al mogelijkheden tot
differentiatie?
b.
Didactische aanpak
Hoe ga je de inhouden
aanbieden?
- Ik ga met de kinderen van een kleurplaat een glas in lood
raampje maken. Ik laat de kinderen een kleurplaat met wasco
krijt inkleuren en de achterkant met sla olie insmeren. 
- Ik maak hierbij gebruik van kleurplaten, krijtjes of potloden,
sla olie en een kwast of papiertje. Ik wil proberen om de
kinderen de kleurplaat zo natuurlijk mogelijk in te laten
kleuren, zoals het hoort. Dus een groene kerstboom en een
rode kerstman. 
- Ik heb voor deze activiteit kleurplaten op het internet
opgezocht die ik kon gebruiken voor het raampje. 
- De kinderen kunnen het glas in lood raampje voorzien van
een omlijsting of de tekening op de kleurplaat voorzien van
een omgeving, omdat die hier niet altijd bij zit. Eigen fantasie
inbrengen. 
- Ik ga in het kringgesprek met de kinderen over Kerstmis
praten. 
- In het kringgesprek zal ik de kinderen vragen wat er allemaal