Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 7 
Next page End  

Themaopzet, thema water.
Waarom hebben we voor dit thema gekozen?
We hebben voor het thema water gekozen, omdat de kinderen er heel vaak mee in aanraking
komen zonder dat ze daar eigenlijk besef van hebben. Ze weten niet goed waar het water
vandaan komt en hoe het schoon gemaakt wordt en alle andere dingen die je allemaal nog met
water kunt doen. We willen ze daarom juist de mogelijkheden van water laten zien en ze er
mee laten spelen.
We hebben voor de volgende wereldoriënterende vakken gekozen: biologie en
aardrijkskunde. Ze staan allebei in verbinding met water. Biologie, vanwege de dieren en
planten die er in het water leven en aardrijkskunde vanwege de ligging van het water
(rivieren, zeeën).
Water maakt vele brede en specifieke ervaringen mogelijk: 
Het is een elementaire en natuurlijke materiaal; al spelend ervaart het kind de
verbondenheid met aarde en elementen. 
Het versterkt de gevoeligheid van de handen; sensopatisch spel. 
Ze leren de betekenis van: drijven, zinken in combinatie met materialen zoals steen,
hout, ijzer en plastic. 
Door te vullen en gieten leren kinderen inhouden en maten te schatten. 
Woordweb:
Zie volgende bladzijde.
De kernactiviteiten:
Spelactiviteiten:
­
Gymles:
toestellenbaan, krokodillenspel.
­
Muziek:
een les met de paraplu (hard, zacht regenen)
­
De watertafel: Bij de watertafel vind je: emmers, waterrad, bootjes, spullen die wel en
die niet drijven zoals steentjes en kurken. Wanneer er veel spullen te vinden zijn bij
een tafel zal een kind meer ontdekken. Bij de watertafel ontdekt het kind dat sommige
dingen drijven en andere zinken. Bij de zandtafel kan een kind bouwen en daarmee de
motoriek en het inzicht trainen.
Gespreksactiviteiten:
­
Kringgesprek: 
over wat er in het water leeft. (planten en vissen)
­
Kringgesprek: 
over wat je allemaal met water doet in huis.
­
Woordweb:
begin van het thema, woorden rond het woord water.
­
Voorlezen:
prentenboeken voorlezen en vervolgens er met de leerlingen
over praten.
­
Liedje aanleren:
* visje, visje in het water
* tikke, takke regen.
­
Versje aanleren:
over de regendrop.
­
Je kunt spullen mee laten nemen, of zelf meenemen en daar met de kinderen over gaan
praten.