Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Sneeuwvlokken – mobile
De sneeuwvlokken – mobile staat in een methodeboekje textielvaardig. Ik heb de mobile
zelf gemaakt. De kinderen hoeven niet perse zoveel pompoenen te maken. Ik heb er
zoveel gemaakt zodat er genoeg voorbeelden zijn. Voor het voorbeeld heb ik gekozen
voor een ring. De kinderen mogen ook iets anders maken, bijv. een wolk.
1.
Welke materialen en gereedschappen heb ik nodig bij dit lesje?
Verschillende kleuren witte wol
Dun karton
Dik blauw papier
Ronde voorwerpen, zoals een glas, een potje, enz. die als mal kunnen worden gebruikt.
Potlood
Kinderschaar
Puntige schaar
Stopnaald
Plakband
2.
Wat moet ik voor de aanvang van de les aanwezig hebben in het lokaal?
Het voorbeeld
Alle materialen en gereedschappen, genoeg voor alle kinderen.
3.
Hoelang gaat de les duren?
Ik zou twee lessen van ongeveer 30 minuten geven. Omdat het anders te lang gaat
duren. 
4.
Hoeveel kinderen werken aan deze opdracht?
Het beste kun je deze les in een instructiegroep geven met 5 of 6 kinderen. De tweede
les kunnen de kinderen zelfstandig aan de opdracht werken en kun je een ander
instructiegroepje de eerste les geven.
5.
Waar in het lokaal sta ik en waar is het groepje dat ik begeleid?
Ik zou eerst de algemene inleiding houden van deze les en het voorbeeld laten zien. Dan
zou ik de kinderen verdelen in groepjes. Het instructiegroepje (verschillende leeftijden)
zit aan tafels bij elkaar. Ik geef de opdracht om van karton twee dezelfde wolken te
maken van het blauwe papier. Hier laat ik een voorbeeld van zien. Het blauwe papier, de
potloden en scharen leg ik op tafel.
Dan zet ik de andere groepjes aan het werk. Ik geef ze werk waar ze zelfstandig mee
aan de slag kunnen.
Daarna ga ik bij het instructiegroepje zitten en zorg dat iedereen me goed kan zien. Ik
ga ook zo zitten dat ik de rest van de klas in de gaten kan houden.
6.
Welke eisen stel ik beeldend en technisch aan deze opdracht?