Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Voorbeeldles voor de groepen 3 en 4
Thema: Sinterklaas.
Beginsituatie: De leerlingen kennen het lied: "Linkerbeen" nog niet.
Ze hebben eerder bewogen op muziek.
Lesdoel: 
De leerlingen kennen het liedje aan het eind van de les en kunnen er op bewegen.
Tekstimprovisatie: In plaats van Zwarte Piet kan klimmen zeker weten, etc. kan
iets anders worden ingevuld.
Lesorganisatie: De leerlingen zitten in een kring in een speelzaal of andere grote
ruimte, waar ze goed kunnen bewegen. Om het linkerbeen, hebben zij een
crêpepapieren lint.
Materiaal: Een lintje voor om het linkerbeen ( bijv.crêpepapier) Links-rechts
oriëntatie.
Tekst van het lied: ( zie Eigenwijs blz. 116) 
Zwarte Piet, kan klimmen zeker weten,               
want hij heeft op de Pietenschool gezeten,
Maar kan íe dansen zoals wij, 
van voor en achter en opzij ?
Hé beste Piet, ik heb een idee,
als je het kan, doe dan met ons mee !
Refrein:
Linkerbeen, rechterbeen, draai maar om een ander heen,
Handen vast, zwaaien maar, een buiging en de dans is klaar. 
Linkerbeen, rechterbeen, draai maar om een ander heen,
Handen vast, zwaaien maar, een buiging en de dans is klaar.
Voorbereidende werkvorm:
De leerkracht vertelt dat de kinderen allemaal Pietjes zijn vandaag en dat ze
allerlei klusjes moeten doen op het dak. Gelukkig blaast de wind al het sneeuw
van het dak ( alle leerlingen blazen korte ademstoten, fffft, ffffffffft) Het is
koud de Pieten roepen allemaal "brrrrrrrrrrrrrrrrrrr "en wrijven in hun handen.
Ze roepen in de schoorsteen, om te kijken of iedereen  al slaapt (
pssssssssssssssst)
Inleidende werkvorm:
De leerkracht zingt met de kinderen enkele bekende liedjes. ( evt.
sinterklaasliedjes)
Daarna introduceert de leerkracht het nieuwe sinterklaasliedje door het een
keer te zingen.