Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Opdracht 4
Het thema = Geluk
Geluk is een abstract begrip dat op verschillende wijzen met andere woorden is
verbonden. Toch kunnen kinderen hier goed over praten en het draagt dan ook
bij aan de essentiële opvoedingsdoelen.
Geluk is iets dat we nastreven. 
Uitwerking van het thema geluk volgens de pedagogische benadering; 
filosoferen met kinderen.
Inleiding
We beginnen met een rare hoed op ons hoofd. Je vertelt dat je nog iemand kent
met een hoed en je laat een videoband zien van de hoed, van Toni Ungerer.
De video gaat over de ex- soldaat Benito met 1 been en een wieltje en hij komt in
het bezit van een toverhoed die zijn opdrachten uitvoert. Hij verricht
verschillende goede daden, redt een gravin en trouwt met haar. Zijn hoed
wappert op een moment zomaar weg en laat hem ook gaan.
Neem na de video kort door wat er met Benito gebeurt.
Hoe komt hij aan de hoed; hoe weet hij dat de hoed kan luisteren; wat gaat hij
allemaal met de hoed doen; heeft hij de hoed nog op als hij met de gravin trouwt;
is hij gelukkig met de hoed en hoe kun je dat zien?
Kern
Een gesprek houden over geluk. Houdt er wel goed rekening mee dat er
verschillende invullingen zijn over geluk.
-   Wanneer ben je gelukkig? Laat ze daar in tweetallen maar eens over 
nadenken.
-
Ben je op je verjaardag gelukkig omdat je cadeautjes hebt gekregen?
-
Kun je ook gelukkig zijn als er niemand op je verjaardag komt?
-
Kun je gelukkig en verdrietig tegelijk zijn?
-
Hoe zie je dat iemand gelukkig is?
-
Is gelukkig zijn belangrijk?
Afsluiting
Een werkblad maken voor groep 3 waarin de kinderen moeten nadenken over hun
eigen geluk door de vragen;
-Welke kleur hoor voor jou bij geluk?
-
Teken jezelf als je gelukkig bent