Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 4 
Next page End  

Pieten Pepernoten Pictionary    
Het spel:      (de regels)                                 
Het spel bestaat uit vragen, stellingen, tekenopdrachten en doe opdrachten. 
D.m.v. het gooien van een dobbelsteen wordt bepaald wat voor soort opdracht
gedaan moet worden:
1=vraag beantwoorden   (Bij de quizvragen stel je een vraag aan een team, de
andere teams moeten nu stil houden.)
2=stelling (!!   Indien een team 2 gooit doet de hele klas mee met de stelling, ze
steken hun bordje juist of onjuist omhoog, iedereen kan dus 
pepernoten
verdienen)
3=tekenopdracht (per team, de rest is stil, gaat op tijd)
4=uitbeelden (per team, de rest is stil, zeg erbij dat het allemaal situaties zijn waar
een piet zich bevindt. Dus Piet in een….. 1 beeld uit en de andere 2 raden.)
5=eigen keuze 
6=surprise uitpakken (1 team kiest zelf welke surprise ze uit gaan pakken) 
Het wordt gespeeld met 6 teams van 3 personen = 18 leerlingen. 
Per goed beantwoorde vraag krijgt het team 1 pepernoot. Bij 2 pepernoten mag het
team 1 surprise van de stapel pakken, maar nog niet uitpakken, hiervoor moeten ze
eerst 6 gooien. (de leerkracht bekijkt hoe snel/langzaam het spel verloopt en kan
deze regel aanpassen naar bijv. bij 3 pepernoten surprise pakken, of direct bij het
goed beantwoorden van een vraag als het spel te lang gaat duren. Dit aanpassen
van de regel geldt voor het gehele spel). 
Per team telkens 1 opdracht, dus niet bij een goed beantwoorde vraag nog eens,
maar doorgaan naar het volgende team!
Als 1 team alle surprises uitgepakt heeft kan dit team zich OPSLPLITSEN onder de
andere teams. Dus ze zitten dan niet meer bij elkaar, maar kunnen het andere team
meehelpen. Zo blijft iedereen meedoen en worden de teams groter. 
Laat de teams eerst een team naam verzinnen die bij het sinterklaas thema past,
spreek het team steeds bij die naam aan.
JOKER: Deze hebben de kinderen voor hun team gemaakt tijdens een
handvaardigheidles. Deze joker kunnen ze inzetten als ze de vraag niet weten d en
de volgende vraag/opdracht van de stapel willen hebben. Die krijgen ze dan ook en
de eerste vraag gaat onderop de stapel. Deze vraag/opdracht kan dus later nog eens
terugkomen.