Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 5 
Next page End  

Piraten
Sandra Lok
Thema
De kinderen gaan twee piraten helpen, zodat deze terug kunnen
naar hun eiland.
Plot
Twee piraten vragen hulp aan de kinderen, omdat hun boot stuk is.
Kunnen zij hen helpen om terug te komen naar hun eigen eiland.
Verhaallijn
Op een morgen vinden de kinderen in de zandbak op het schoolplein
Episode 1
een schatkist. Om de kist zitten allemaal touwen, waardoor de
schatkist moeilijk te openen is. We nemen de schatkist mee de klas
in en leggen hem midden in de kring zodat alle kinderen het goed
kunnen zien. 
Acties leraar
*Begeleidt het gesprek van de leerlingen als zij de schatkist en de
inhoud zien.
*Begeleidt de kinderen tijdens de activiteiten.
Sleutelvragen
*Van wie zou de schatkist kunnen zijn?
*Hoe lang zal die schatkist daar liggen?
*Hoe oud zal die schatkist zijn? (tijdbesef)
*Hoe kan de schatkist hier terecht zijn gekomen?
*Hoe kunnen we de schatkist open maken?
*Wat kan er in de schatkist zitten?
Activiteiten  
*Voeren van een gesprek over de schatkist.
Leerlingen
*Een gesprek voeren over tijdbesef (wat is vroeger, jaartelling,
           dagen, maanden, jaren). Wat is oud?
*Kunnen we aan de materialen zien hoe oud de schatkist is, uit welk      
jaar komt de schatkist, is het een aantal dagen of jaren oud?
*Het samen overleggen van wie de schatkist kan zijn.
*Bedenken wat er allemaal in die schatkist kan zitten.
*Het open maken van de schatkist.
Organisatie
Zorgen dat er een schatkist in de zandbak ligt. 
Zorgen dat er materialen aanwezig zijn om de schatkist te openen.
Episode 2
De kinderen hebben een manier gevonden om de schatkist te
openen. Als de kist openen is zien de kinderen wat er allemaal in de
schatkist zit. Er zit een schatkaart in en een vreemde brief waarop
in geheimschrift is geschreven. Van wie zou de kaart kunnen zijn en
waarom dan wel? Hoe kunnen we hem ontcijferen.
Acties leraar
*Begeleidt het gesprek van de leerlingen als zij de schatkist zien.
*Begeleidt de kinderen tijdens de activiteiten.