Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Doelen
Algemene doelen
_ De kinderen verwerven kennis, inzicht en vaardigheden waarmee ze hun gedachten, gevoelens,
waarnemingen en ervaringen op persoonlijke wijze kunnen vormgeven in beeldende werkstukken.
_ De kinderen kunnen werkstukken maken naar de werkelijkheid door middel van gericht kijken.
_ De kinderen kunnen werkstukken maken met adequate toepassing van verschillende technieken
en materialen.
Specifieke doelen
- De kinderen zijn aan het einde van de les in staat tot het zodanig hanteren van de lijm dat de
steel van de hyacint vastzit en de propjes crêpepapier met een minimum aan lijm op de steel zijn
bevestigd.
- De kinderen kunnen aan het einde van de les zelfstandig, op basis van waarneming, (groene)
bladeren knippen en deze bevestigen aan de steel.
- De kinderen kunnen verwoorden dat het uitkomen van bloembollen een verschijnsel is dat hoort
bij de lente.
Wat heb je nodig?
" wc rollen
" groen papier
" crêpepapier (roze, paars, wit, bruin)
" voor ieder kind een bloempotje (of versierd boterkuipje, blikje etc.)
" oase
" lijm (+matjes) / scharen
Inleiding
Als de kinderen de klas binnen komen staan er in elk groepje een echte hyacint op tafel. De
leerkracht voert met de kinderen een gesprekje en stelt vragen als:
J Wie weet wat dit voor mooie bloem is?
J Ruikt de bloem ook?
J Als het echt winter is, zie je deze bloemen dan ook in de tuin?
J Waneer zie je ze wel? 
De leerkracht leest vervolgens een (informatief) prentenboek voor over het groeien van een bol.
Kern
De leerkracht vertelt dat ze de hyacinten wel erg gezellig vindt staan, zullen we er nog een paar bij
maken om de klas nog gezelliger te maken?
De kinderen luisteren naar de uitleg.