Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

1. Beginsituatie
- Wat hebben de kinderen al
gehad over dit onderwerp?
- Welke voorkennis is nodig om
de lesdoel(en) te kunnen
bereiken?
- Hoe sluit de activiteit aan de
belangstelling en ervaringen?
De kinderen hebben al een herfsttafel gemaakt met allerlei
herfstspulletjes. Ik neem aan dat er ook wat aandacht aan het
onderwerp herfst is besteed in de kleuterbouw maar deze
informatie is nu niet heel belangrijk. 
De kinderen moeten wel met wasco of met oliepastel krijtjes
kunnen werken. 
2. lesdoelen
- Wat wil ik  dat de kinderen bij
deze les ervaren, leren?
- Wat moeten de kinderen kunnen
na afloop van de les?
Alle kinderen kunnen een simpel tekening van herfstbladeren
maken waarin ze laten zien dat ze het beeldaspect
Overlapping en / of Groter en Duidelijker snappen.
3. persoonlijke leerdoelen
Wat wil ik zelf gaan leren?
- In mijn omgang met de
kinderen?
-  Mijn didactisch handelen?
Ik wil een leerzame tekenles geven waarin ik de kinderen wel
duidelijke instructie en begeleiding wil geven maar ook de
nodige vrijheid om creatief bezig te zijn met het eigen  werk.
 
4
. Organisatie
- Welke leermiddelen ga ik
gebruiken? 
- Wat moet ik van tevoren
klaarzetten, regelen, op het bord
zetten?
- Met welke kinderen ga ik
werken?
- Wat mogen de kinderen  die
eerder klaar zijn gaan doen?
- Hoe organiseer ik het opruimen? 
Ik maak zelf een tekening van herfstbladeren die als
voorbeeld kan dienen. Ik wil een stuk of 15 verschillende
herfstbladeren. 
Ook wil ik wat gekleurde krijtjes gebruiken om op het bord
tijdens mijn instructie te gebruiken. 
Eigen tekening ophangen en een andere herfsttekening
maken. Met bijv. paddestoelen, eikels, veren, bladeren enz.
Ik laat de kinderen per groepje de wasco opruimen en
eventueel tafel schoonmaken. 
5
. Leerinhoud, didactische
aanpak, leerling activiteiten.
Het gehele lesverloop,
belangrijke punten:
A leerinhoud:
- Welke leerstof ga ik
behandelen?
-Welke oefenstof, opdrachten
maken de kinderen?
- Welke achtergrondinformatie
heb ik verzameld?
- Zie ik al mogelijkheden tot
differentiatie?
B didactische aanpak
- Hoe ga ik de leerinhouden
aanbieden?
- Hoe betrek ik de kinderen
hierbij? 
Ik begin over onze mooie herfsttafel en stel wat vragen aan de
kinderen over bomen en de bladeren hiervan.  Wat is er aan
de hand in de herfst? Wat gebeurt er met de bladeren? Welke
kleur...vorm hebben de bladeren.
Ik leg een hoopje herfstbladeren op het bureau en stel wat
specifiekere vragen. Zie je alle bladeren helemaal? Welk blad
zie je het beste? Verschillende antwoorden mogelijk!…waar
ligt dat aan? (plaats t.o.v. het bureau)
Ik leg de beeldaspecten uit door aan te sluiten bij mijn eigen
vragen. Daarna probeer ik de beeldaspecten te visualiseren op
het bord. Ik maak een groot, opvallend herfstblad met een
duidelijke structuur en veel details en kleuren. Daarachter
teken ik steeds kleinere en vagere herfstbladeren. Ik stel
ondertussen vragen aan de kinderen. Waarom zijn de bladeren
achter klein en niet zo duidelijk? Waarom zie je niet het hele
blad?
Opdracht: 
Herfstbladeren tekenen