Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 5 
Next page End  

FORMULIER 1
VOORBEREIDING KLASSIKALE ACTIVITEIT
BOKO 1
BOKO 2
BOKO 3
campus Diest
Demerstraat 12 – 3290 Diest
tel. 013 35 06 90 – fax 013 33 54 01
campus Heverlee 
Naamsesteenweg 355 – 3001 Leuven (Heverlee)
tel. 016 39 92 00 – fax 016 40 70 87
e-mail: dlo.heverlee@khleuven.be
oefenactiviteiten
stage-activiteiten
datum
:
Maandag 28 april 2003
kleuteronderwijzer
:
Juf Sofie
naam
:
Pieters Annelien
leeftijd kleuters
:
3-jarigen
klas DLO
:
3 boko
aantal kleuters
:
25 en 17 kleuters
school
:
Ges. Vrije Basisschool
belangstellingscentrum
:
Grote beer en kleine beer
 
“Sint-Anna”, Baal
activiteit(en): Verhaal uit prentenboek vertellen, als klassikale impressie.
Waddel, M. & Firth, B. (1988). Welterusten… Kleine Beer. Rotterdam: Lemnicaat.
Kote inhoud;  
Wanneer Kleine Beer, na een hele dag in het bos gespeeld te hebben, naar zijn bedje moet, kan hij niet slapen.  Grote
beer probeert alles te doen om ervoor te zorgen dat Kleine Beer zo snel mogelijk de slaap kan vatten.  
Zelfs na dat Grote Beer de grootste lantaarn in Kleine Beer zijn kamertje gezet had, lukt het Kleine Beer nog niet om
te slapen … hoe hard hij ook probeert, want Klein Beer is vooral bang van het donker buiten.  Daarom neemt Grote
beer hem mee naar buiten.
onderwerp (indien van toepassing): Grote beer en kleine beer.
Doelstellingen:
ONTWIKKELINGSASPECTEN ¹
CONCRETISATIE 
DOD ²
-
zich geborgen voelen (8)
-
gevoelens bij zichzelf en bij
de anderen inlevend
herkennen (15)
-
zich inleven in anderen (22)
-
inzichten verwerven over
mens en samenleving (65)
-
auditieve boodschappen
interpreteren en er gepast
op reageren (70)
-
ervaringen verwoorden (71)
-
de kleuters vertoeven samen in eenzelfde
verhaalwereld
-
de kleuters herkennen de gevoelens van Kleine Beer
( bang zijn, niet kunnen slapen, …)
-
de kleuters ervaren dat anderen dezelfde gevoelens
kunnen hebben als jijzelf ( blij, angst, verdriet, bang )
-
de kleuters doen sociale kennis op door naar het
verhaal te luisteren ( elkaar helpen, vrienden zijn, …)
-
de kleuters ontwikkelen hun taalbegrip ( lantaarn )
-
de kleuters antwoorden op vragen naar beleefde
ervaringen in verband met het verloop van het verhaal
-
de kleuters antwoorden op de vragen die de leidster
kan stellen naar aanleiding van het thema waarrond
er vandaag gewerkt geweest is ( “En nu naar bed!” ) 
/
NED 1.6
WO 3.1
WO 3.5
WO 3.5
NED 1.6
NED 2.10
WO 6.11
NED 1.1
NED 1.2
NED 1.3
NED 1.5
NED 1.6
MV 3.1
NED 2.2
NED 2.3