Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Stage Opdracht 5  (Voorbereiding )
Een rijke telactiviteit
Benodigdheden:
Een kartonnen jas 
Papieren knoopjes
Echte knopen (verschillende maten en kleuren)
Een kleed waar de knopen op kunnen liggen.
Leerdoelen(voor de kinderen):
Verbetering van symmetrisch tellen
Snel een oplossing bedenken
Het leren ordenen
Bevorderen van het hoofdrekenen
Uitleg van de activiteit:
1.
Ik laat de jas zien en vraag de kinderen wat voor jas dit
is. Ik laat ze een beetje praten en daarna vraag ik,
weten jullie misschien wat er ontbreekt aan deze jas?
2.
Als ze weten dat er knopen missen vraag ik hoeveel
knopen er dan missen. Als we daar uit zijn vertel ik dat ik
dan die knopen nog moet halen.
3.
Hoe kan ik dat onthouden? Nu zullen ze misschien
aankomen met je houdt x-aantal vingers omhoog.
4.
Dan geef ik vervolgens aan dat de winkel dicht was en
dat ik misschien nog wel wat knopen heb liggen, dus ik
leg de knopen die ik heb gevonden op tafel.
5.
Nu kunnen ze ze ordenen. Dus ik vraag bijvoorbeeld, welke kleur
vinden jullie het mooist? Leg alle kleuren maar even apart, dan
zie je het beter.
6.
Welke knoop is het grootst?
7.
Van welke knopen zijn er het minst?
8.
Van welke kleur zouden er genoeg zijn voor de jas?
9.
Vervolgens leg ik 10 knopen apart.. Ik vraag hoeveel het er zijn
en leg er een zakdoek op. Ik maak eerst twee rijen van 5. Ik kijk of
ze het snappen.