Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 9 
Next page End  

Motivatie voor de keuze van het onderwerp
Ik heb gekozen om een educatief ontwerp te maken voor aardrijkskunde. Ik had zelf tijdens mijn stage groep 4 en daar bestond nog
geen aardrijkskundemethode voor. Hierdoor moest ik zelf mijn creativiteit laten werken. Dus besloot ik een educatief ontwerp te maken
voor groep 4, en wel over het onderwerp ‘de plattegrond’.
Ik wist dat ze in groep 5 meestal in alle aardrijkskundemethodes met dit onderwerp begonnen, dus leek het mij een uitdaging om dit
onderwerp te versimpelen voor groep 4, maar wel zo dat de leerlingen een hoop dingen zouden leren tijdens mijn les.
1. Oriëntatie
Wie is mijn doelgroep?
De doelgroep is mijn groep 4. De klas bestaat uit 23 leerlingen. 
Hoeveel tijd is er beschikbaar?
Er is ruim een uur de tijd voor deze les.
Hoe kom ik aan de literatuur die ik voor dit onderwerp zal moeten doorlezen, of gebruiken?
Ik gebruik de informatie over het behandelen van plattegronden voor de onderbouw uit het boek ‘Aardrijkskunde en didactiek 1’.
Verder gebruik ik de aardrijkskundemethode ‘GeoBas’ jaargroep 5. Ik wist dat deze methode begon met aanzichten met behulp van Lego
en dat vond ik heel erg duidelijk. Dus daarom gebruik ik deze methode om ideeën op te doen voor mijn educatief ontwerp.
Wat is mijn beginsituatie?
Ik ga er vanuit dat de leerlingen nog niet eerder aardrijkskunde gehad hebben. Doordat ik begin met het legodorp hoop ik bij de
belevingswereld van de leerlingen aan te sluiten. Daarna probeer ik duidelijk het begrip plattegrond te verduidelijken door een
plattegrond van het legodorp en een plattegrond van Bathmen.
Ik denk dat ik veel aandacht moet schenken aan hoe je elementen vanaf boven ziet. En ik denk dat sommige leerlingen het moeilijk
vinden om een keuze te maken wat belangrijk op een plattegrond is en wat niet. 
Verder moet ik duidelijk maken dat de leerlingen sommige dingen één kleur kunnen geven, zoals bijvoorbeeld de leerlingentafels in de
klas.