Navigation bar
  Print document Start Previous page
 61 of 62 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Activiteit – gevoelens schilderen
Wat bied je aan?
Inleiding
De kinderen mogen naar aanleiding van de lessencyclus over gevoelens, per gevoel
(dat mogen ze zelf weten) een gevoel proberen te schilderen.
Voortgang
De kinderen gaan bedenken welke kleuren er het beste bij dat gevoel horen en hoe
ze moeten schilderen om dat gevoel over te brengen. Ze mogen nu zelf verder weten
hoe ze dit invullen.
Afsluiting
De kinderen mogen nog een naam bedenken voor hun gevoelsschilderij als ze dat
willen.
Welke inspirerende start kies je?
Ik heb de lessencyclus over gevoelens die een inspirerende start vormen.
Wat wil je de kinderen leren? Doel.
Kinderen zijn in staat om zich in te leven in de gevoelens en de kleuren die
daarbij horen.
Kinderen kunnen zich uiten over hun gevoelens met bepaalde kleuren die zij erbij
vinden horen en hun bepaalde manier van schilderen.
Waarom bied je nu net dit aan, aan deze groep?
In deze groep zijn er verschillende kinderen die erg graag verven. Vingerverf,
waterverf of plakkaatverf dat maakt ze niet uit, ze vinden het leuk. Omdat je met
kleuren heel mooi gevoelens kan uitbeelden heb ik deze activiteit gekozen.
Bied je dit aan de hele groep aan? Waarom wel / niet?
Nee, de kinderen kunnen zelf kiezen of ze dit willen gaan doen. Ik vertel het wel even
in de kring wat ze kunnen gaan doen. 
Hoe bied je het aan en waarom gebruikte je deze manier?
Ik vertel ervan in de kring om de kinderen lekker te maken. Hierna mogen de
kinderen zelf kiezen of ze zoiets willen gaan doen. Als er al enkele kinderen zijn
geweest zullen er wel meer volgen omdat het zo mooi geworden is of omdat ik in de
kring het werk bespreek. 
Hoe wil je je met de kinderen gaan bemoeien? Wil je dit eigenlijk wel? Waarom
niet of wel?
Ik laat de kinderen weten wat ze kunnen gaan doen. Als ze ervoor kiezen gaan we
samen praten over welke kleuren het kind bij het gevoel vind passen en waarom.
Hierna mogen ze zelf invullen hoe ze het gaan doen en hoe het gaat heten.