Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Wat heb je nodig? 
· tekenpapier / kopieerpapier
· gekleurd karton
· kleurpotloden / stiften
· touw / garen
· naalden
· lijm / plak
· scharen
 
 
 
 
Beginsituatie 
· De kinderen hebben vaker met naald en draad gewerkt. Ze weten hoe ze een naald in een
draad moeten stoppen.  
 
 
 
Doelen 
· De kinderen hebben aan het einde van de les een mobiel.
· De kinderen hebben op een zuinige manier gewerkt met lijm en papier.  
 
 
 
Inleiding (± 15 min): 
De kinderen krijgen uitleg over wat ze gaan maken. Het is heel fijn om een voorbeeld bij de
hand te hebben en een bord om op te tekenen. 
Ze gaan een mobiel maken om aan het plafond te hangen. Er zijn verschillende
mogelijkheden. Deze kun je op het bord laten zien. het is de bedoeling dat er minstens vier
hangertjes worden gemaakt en twee hangers om ze aan te hangen, één grote en één kleine. De
kleine hangertjes moeten iets te maken hebben met iets van henzelf, bijvoorbeeld als ze thuis
een hond hebben dat ze een hond tekenen, als ze een muziekinstrument bespelen dat ze die
één tekenen. Ze moeten zuinig met het papier omgaan en ergens bij de randen beginnen met
tekenen en niet midden op het vel. 
De volgorde die de kinderen aan moeten houden is als volgt:
- eerst tekenen;
- dan kleuren;
- dan grof erom heen uitknippen;
- het karton op gekleurd papier houden en grof uitknippen (aan de zijkanten van het papier);
- opplakken;
- dan pas precies uitknippen.
Kinderen moeten de lijm goed verdelen anders krijgen ze lelijke vlekken.