Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 4 
Next page End  

Wat heb je nodig?
- Werkbladen download
- Muziekfragmenten die te associëren zijn met griezelen / spoken e.d. Fragmenten van Muziek
Meester is zijn echte aanrader!)
- Kleurpotloden
- Kaarsjes en andere sfeermakers  
 
 
 
Doel 
De leerlingen zullen gaan begrijpen dat muziek op verschillende manieren toepasbaar is binnen een
bepaald thema (spoken en griezelen in dit geval). Zij kunnen tekenen op muziek, drama kunnen
associëren met muziek en naar muziek kunnen luisteren. Het resultaat is af te lezen van het werkblad
wat ze gaan behandelen. De leerlingen moeten dit kunnen in groepsverband en elkaar de kans geven
om hun verhaal te vertellen bij de gegeven muziekstukken (productdoel). Op langer termijn moeten de
kinderen muziek met hun emotie kunnen samenbrengen en de zin (o.a. dat muziek sfeerbepalend kan
zijn) van muziek inzien (procesdoel).  
 
 
 
Inleiding 
Het thema van de les is griezelen en het is daarbij belangrijk dat de kinderen in de sfeer van griezelen
komen. De leerkracht kan het lokaal donkerder maken, kaarsjes aansteken, griezelmuziek opzetten en
eventueel zelf verkleed gaan.
De eerste opdracht van het werkblad hoort nog bij de inleiding. De leerlingen maken de associatie-
oefening zelf en de oefening kan daarna klassikaal besproken worden. Dit geldt ook voor de tweede
opdracht, deze twee opdrachten zijn bedoeld om verder in de sfeer te komen.  
 
 
 
Kern 
De leerlingen krijgen 4 muziekfragmenten te horen en moeten op hun werkblad kort opschrijven waar
ze dan aan denken. Wanneer alle fragmenten beluisterd zijn, kan de leerkracht twee fragmenten
terugpakken. De leerkracht kan vervolgens een aantal leerlingen aanwijzen die op de muziek een
bepaalde gebeurtenis (die een leerling verzonnen heeft) dramatiseren voor de rest van de groep.  
 
 
 
Evaluatie 
Om af te sluiten kan de laatste opdracht uitgevoerd worden. De leerkracht laat weer een aantal
fragmenten horen waarbij de leerlingen per fragment iets moeten tekenen en daar vervolgens een
doorlopend verhaal van moeten maken. De stripverhalen kunnen in een boekje gebundeld worden
zodat iedereen de verhalen een keer kan lezen.  
 
Deze les is gemaakt door: Lotte van Kempen