Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Bijlage 03 Aanzet tot een lesvoorbereiding / voorlopig lesbeschrijvingsformulier (1
e
stageperiode)
1. Algemene gegevens:
Naam student: Kim Geelen
School / groep: Bs. D’r Henneberg
(Les)activiteit: Schrijf les
Datum / tijd: 7 november 2002, 13:00 uur
2. Wat heb je met de mentor afgesproken? 
- geef hier een korte beschrijving van de (les)opdracht
Ik heb met mijn mentor afgesproken dat ik een schrijf les ga geven! Hierbij moeten de leerlingen een
woord schrijven en in dit woord moeten ze met de letters iets speciaals hebben gedaan, dat op dit
woord slaat!
3. Welke bedoelingen heb je met deze les? 
- wat wil je met deze activiteit bereiken? /- wat wil je graag dat er geleerd wordt?
Ik wil de fantasie van de leerlingen prikkelen! Ik heb een voorbeeldvel gemaakt. Hierop heb ik 2
voorbeelden getekend. Ook heb ik hier het alfabet in blokletters en in schrijfletters opgeschreven. Ze
mogen alleen maar met deze letters werken! 
4. Waarmee moet je rekening houden bij de kinderen? 
- beschrijf hier hoe je de beginsituatie van de kinderen bepaalt
- hoe is hun voorkennis? – wat weet je van hun vorderingen tot nu toe? – zijn er bijzondere problemen?
De leerlingen hebben dit al heel vaak gedaan, maar dit is een soort ontspanning voor ze, want op deze
dag zullen ze 2 of 3 proefwerken krijgen en voor een echte serieuze les is dan niet meer zoveel
aandacht! Ik moet er dus rekening mee houden dat het best rumoerig kan zijn! Als het niet te druk
wordt, vind ik het best!
5. Waarmee moet je rekening houden bij jezelf?
-
beschrijf hier je eigen beginsituatie met het oog op deze (les)activiteit 
- wat weet je zelf al over het thema? – wat wil je zelf leren?
- welke moeilijkheden denk je tegen te komen? – hoe ga je daar mee om?
Ik moet mijn gedachtegang over orde in de klas eens gaan aanpassen! De leerlingen moeten bij mij
altijd stil zijn! Het zijn kinderen, dus dit zal absoluut niet gaan! Deze gedachte is bij mij ontstaan,
doordat Marianne ooit een les had gegeven en daarbij was het heel druk, iedereen riep en liep door
elkaar! Mijn angst is dat bij mij hetzelfde gaat gebeuren! Als ik deze angst nu eens opzij zet en het niet
telkens herhaal bij de leerlingen, breng ik ze ook ‘niet’ op ideeën! Want op deze manier word ik
gezien als de strenge juf, die toch geen maatregelen onderneemt! Misschien moet ik wel eens echt een
maatregel nemen! Zodat ze echt zien dat ik het meen! Met deze les wil ik daar een keer niet op blijven
hameren, voor hetzelfde geld loopt het helemaal verkeerd, maar dan hebben de leerlingen zich een
keer kunnen uitleven! En daar kan ik dan achteraf weer een reflectie overschrijven! En hier de punten
in vermelden die ik de volgende keer anders zou doen!
6. Welke volgorde hanteer je in deze (les)activiteit, en hoe plan je dat in tijd? – het lesontwerp
-
hoe begin je de (les)activiteit? – op welke wijze kun je de kinderen geïnteresseerd en betrokken laten worden?
- hoe ziet het vervolg van de (les)activiteit er uit? 
- hoe sluit je de (les)activiteit af?
Ik begin de les door een voorbeeld op het bord te schrijven! Schrijf de letters G RAFFE van de i maar
ik een hele lange nek met vlekken erop! Dit is dus de bedoeling! Vervolgens neem ik zelf het
verwerkingsblad erbij en wijs ik de leerlingen in welke letters ze het mogen schrijven(blokletters &
schrijfletters) en laat ze vervolgens van beiden een voorbeeld zien(deze staat ook op het