![]() ![]() ![]() ![]() Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Fase 4: voorstelling klimaat in de rest van de wereld
-
doel:
kennen de klimaattypes: pool -, gematigd zee & landklimaat, middellands
zeeklimaat, steppe -, toendra -, savanne -, woestijn -, sneeuw en ijsklimaat,
regenwoudklimaat, loofwoud en naaldwoudklimaat. Kunnen de kenmerken
opnoemen. Kunnen plaatsen op de kaart situeren waar deze klimaattypes
voorkomen.
-
inhoud:
jullie mogen nu jullie tekst komen voorstellen, praat in volledige zinnen.
Toon ook je prenten aan de andere leerlingen. Duidt ook de plaatsen die je
opgezocht hebt aan op de kaart.inhoud van de teksten (zie bijlage).
-
methode:
lln brengen de inhoud van de teksten (zie bijlage) naar voor. Lkr kan ev
vragen stellen. Lln tonen bij hun voorstelling ook de prenten. Lkr schrijft bij
de voorstelling van een klimaattype de naam aan bord, de prenten worden er
na de voorstelling bij gehangen.
-
media:
prenten, wereldkaart, bord, magneten.
-
duur: 15 min
Fase 5 : verwerking
-
doel: kunnen plaatsen met en pool -, gematigd zee & landklimaat,
middellands zeeklimaat, steppe -, toendra -, savanne -, woestijn -, sneeuw
en ijsklimaat, regenwoudklimaat, loofwoud en naaldwoudklimaat
aanduiden op de kaart van Europa en de wereldkaart. Kunnen a.d.h.v. de
beschrijving van een klimaattype, de juiste naam geven. Kunnen op een
prent een klimaattype herkennen en benoemen.
-
inhoud:
iedereen krijgt van mij een werkblad. Je atlas mag je gebruiken bij vraag 3,
niet bij de andere vragen. Vragen : zie werkblad
-
methode:
lkr geeft instructie. Lln maken individueel het werkblad. Lkr loopt rond in de
klas
-
media:
verwerkingblaadje
-
duur: 15 min
|