Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 5 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Observatie Taalles Mentor, DI-model
Ik heb op dinsdag 13 februari een taalles van mijn mentor geobserveerd. Ik probeer in
deze taalles de aspecten van het directe instructiemodel (zie blz. 5) te
herkennen.Tijdens deze taalles krijgen de leerlingen voor het eerst te maken met de
volgende begrippen:
Tegenwoordige tijd (tt)
Verleden tijd (vt)
Persoonsvorm (pv)
Dagelijkse terugblik
Iedereen moet naast zijn tafel gaan staan. De leerkracht schrijft de volgende zin op
het bord:
De kinderen staan naast hun tafel.
Iedereen mag weer op z’n stoel gaan zitten. De leerkracht schrijft op het bord:
De kinderen stonden naast hun tafel.
Eén kind mag op de gang gaan staan en binnenkomen. De leerkracht schrijft op het bord:
Luuk komt binnen.
Luuk kwam binnen.
De leerkracht vraagt welk woordje is veranderd in de eerste twee zinnen. Staan en
stonden worden groen onderstreept.
In de derde en vierde zin worden komt en kwam groen onderstreept.
De benodigde voorkennis wordt onderwezen.
Presentatie
De kinderen mogen gaan staan. De leerkracht wijst de eerste zin aan en zegt: “Dit ben
je aan het doen.” De kinderen mogen gaan zitten. De leerkracht wijst de tweede zin aan
en zegt: “het is voorbij.” Ook de volgende zinnen op het bord worden bekeken. De
leerkracht schrijft bij de zinnen de woorden “toen” en “nu”. “Nu” is tegenwoordige tijd
en “toen” is verleden tijd.
De leerkracht schrijft de volgende zinnen op het bord:
Het begint te regenen.
Het begon te regenen.
Hij zet een streep onder begint en begon.
Het woordje dat verandert (van tegenwoordige tijd naar verleden tijd) noemen we de
persoonsvorm.
De andere zinnen die op het bord staan worden bekeken en de persoonsvorm wordt
benoemd.
Onderwijs in kleine stapjes
Concrete voorbeelden
Heldere taal