Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Bijlage 03 Aanzet tot een lesvoorbereiding / voorlopig lesbeschrijvingsformulier (1
e
stageperiode)
1. Algemene gegevens:
Naam student: Kim Geelen
School / groep: Bs. D’r Henneberg
(Les)activiteit: Voorlezen (afsluiting)
Datum / tijd: 19 september 2002, 11:00 uur
2. Wat heb je met de mentor afgesproken? 
- geef hier een korte beschrijving van de (les)opdracht
Ik heb met mijn mentor afgesproken, dat ik het huiswerk van de kinderen inneem en naar hun mening
vraag(wat zij van de opdracht vonden), vervolgens ga ik nog een klein stukje voorlezen uit wederom
het boek ‘De heksen’, met de bedoeling om de leerlingen aan te sporen zelf het boek te gaan lezen!
3. Welke bedoelingen heb je met deze les? 
- wat wil je met deze activiteit bereiken? /- wat wil je graag dat er geleerd wordt?
Mijn bedoeling van deze les is: 
1.
Om te controleren of de leerlingen zich aan hun huiswerkopdracht hebben gehouden;
2.
Ik wil graag weten wat ze van deze opdracht vonden;
3.
Ik ga een stuk je voorlezen en ga hier veel mimiek en pantomime gebruiken! Op deze manier wil
ik de leerlingen aanzetten hun fantasie te gebruiken.
4.
En vervolgens wil ik de leerlingen aansporen om dit boek te gaan lezen! Ik heb nu een spannend
deel uit het boek voorgelezen en nu willen ze graag weten hoe het afloopt! Dus dit is de kans om
leerlingen aan het lezen te krijgen! Want over het algemeen doen ze dit niet graag in deze klas!
4. Waarmee moet je rekening houden bij de kinderen? 
- beschrijf hier hoe je de beginsituatie van de kinderen bepaalt
- hoe is hun voorkennis? – wat weet je van hun vorderingen tot nu toe? – zijn er bijzondere problemen?
Deze les is een afsluiting van mijn vorige voorlees les. Hun voorkennis is nu nog steeds hetzelfde! Ze
hebben wel geleerd om hun fantasie meer te gebruiken. Dit komt door mijn huiswerk opdrachten! Ze
moesten het verhaal afschrijven(hoe zij dachten dat het zou eindigen). Nu is het spannend voor hen,
want iedereen wil natuurlijk weten of ze het verhaal juist hebben afgeschreven! Het probleem waar ik
nu mee te maken zal krijgen, is dat de leerlingen hun huiswerk niet af of niet gemaakt hebben!
Hiervoor moet ik nog een maatregel bedenken(geef ik ze nog een andere tijdstip om het in te leveren?
Of moet ik ze strafwerk geven?)! Dit moet ik nog met Cynthia bespreken!
5. Waarmee moet je rekening houden bij jezelf?
- beschrijf hier je eigen beginsituatie met het oog op deze (les)activiteit 
- wat weet je zelf al over het thema? – wat wil je zelf leren?
- welke moeilijkheden denk je tegen te komen? – hoe ga je daar mee om?
In mijn vorige les had ik vaker de neiging om te snel te gaan lezen! Ik neem me nu meer tijd hiervoor,
want mijn taak is om het boek aan te prijzen in de klas! En als ik te snel lees, zonder kleine
tussenpauzes, krijgen de kinderen niet veel tijd om hun fantasie te gebruiken! Hier wil ik verandering
in brengen! Dus moet ik langzamer lezen! Ook moet ik leren, wat voor een maatregels ik moet nemen,
als leerlingen zich niet aan hun afspraken houden! Verder was de vorige keer nog een punt aan de orde
gekomen, nl. dat ik niet te lang moest voorlezen! De leerlingen kunnen hun aandacht er dan niet meer
bij bijhouden! Dit ga ik dus ook niet doen!
6. Welke volgorde hanteer je in deze (les)activiteit, en hoe plan je dat in tijd? – het lesontwerp
-
hoe begin je de (les)activiteit? – op welke wijze kun je de kinderen geïnteresseerd en betrokken laten worden?
- hoe ziet het vervolg van de (les)activiteit er uit?