Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 6 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Lesvoorbereidings
formulier
groep 3
Datum lesuitvoering:
12 november 2001 
Onderdeel: muziek 
Onderwerp:
muziekles 2 over harder en zachter. 
Tijdsduur:
45 minuten               
Beginsituatie:
   
De kinderen hebben al vaker muziek gehad.
De kinderen hebben al eerder een muziekles gehad
(vorige week) over harder en zachter aan de hand van
symbolen. 
Lesdoelen:
De kinderen kennen meerdere manieren om het verschil
tussen hard en zacht aan te geven. 
De kinderen kunnen kikkergeluiden en bromvlieggeluiden
imiteren aan de hand van grafische notatie. 
Persoonlijke leerdoelen:
Ik ga de verschillende domeinen uit het kvb-model in mijn
les gebruiken.
Ik ga de 3 werkvormen uit het kvb-model gebruiken in deze
les.
Ik maak duidelijke afspraken met de kinderen.  
Oriënterende handelingen: 
Ik gebruik muziek luisteren, doordat de kinderen een
fragment te horen krijgen met kikkergeluiden.
Ik gebruik muziek vastleggen, doordat ik werk met de
grafische notatie.
Ik gebruik over muziek praten, doordat we steeds samen
evalueren wat we gehoord en gedaan hebben.
Ik gebruik muziek maken doordat de kinderen geluiden van
vogels, kikkers en bromvliegen maken.  
Ik gebruik de voorbereidende werkvorm, door te beginnen
met het laten horen van geluiden van kikkers. En het
voorlezen van een gedichtje waar de les verder over zal
gaan. Tenminste de dieren die in het gedichtje naar voren
komen. En wanneer we het gedichtje bespreken, door de
kinderen de geluiden uit het gedichtje voor te laten doen. 
De uitvoerende werkvorm komt naar voren, wanneer we
bezig zijn aan de hand van de bordplaat van de kikker en
de bromvlieg. Dus wanneer we als het ware bezig zijn met