Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Zelfstandige activiteit 3: Beer sjabloneren
Omschrijving activiteit: De kleuters maken een beer op een stuk stof door een uitgesneden berenprent te
sjabloneren.
datum
:
Maandag 28 april 2003
leeftijd kleuters
:
3-jarigen
aantal kleuters
:
4 tot 6 kleuters
belangstellingscentrum
:
Grote en kleine beer
naam student
:
Pieters Annelien
Motivatie tijdens het keuzeproces :
De leidster heeft een wit stukje stof vast in haar hand en wappert hiermee in de lucht. 
De leidster vraagt of je al iets op het stukje witte stof en vertelt aan de kleuters dat we hierin verandering
gaan brengen door een mooie tekening te maken op het stukje stof.
De leidster toont een sjabloon van een beer met ballonnen en laat de kleuters beschrijven wat er op staat.
De kleuters mogen een stukje stof beschilderen 
 
Doelstellingen:
ONTWIKKELINGSASPECTEN
CONCRETISATIES
-
muzisch omgaan met
materialen en beelden (41)
-
De kleuters ontdekken de mogelijkheden en de
uitdrukkingsmogelijkheden van materiaal en beelden door een  te
werken met een sjabloon en verf op een stukje stof.
-
De kleuters kunnen een bepaalde techniek op de juiste wijze toepassen
om zo tot een gewenst resultaat te komen en een fijner, kleiner
werkstuk te creëren. (sjabloon juist beschilderen en hanteren).
-
kennis en ervaringen
creatief voorstellen (62)
-
De kleuters herkennen een eenvoudige concrete representatie van een
beer met ballonnen en gaan proberen om dit zo goed mogelijk weer
weergeven, de kleuters kunnen opgedane ervaringen in verband met
beren tekenen op het stukje stof en ( kennis en ervaringen weergeven )
-
-
kleinmotorisch bewegen
(45)
-
De kleuters voeren kleinmotorische technieken voldoende gedoseerd
en ontspannen uit (schilderen op sjablomen en beren schilderen).
Opdracht:
De kleuters krijgen twee stukken stof en mogen op de ene kant het sjabloon afdrukken van de beer met
ballonnen.  Op de andere kant van de vlag gaan ze proberen beren te schilderen of iets dat met beren te
maken heeft. Zo creëren ze een mooi stukje stof, dit stukje stof kan aan elkaar gemaakt worden en vormt
zo een klein zakje.
Begeleiding tijdens de activiteit:
Leidster observeert en stimuleert de kleuters, legt indien nodig de opdracht nogmaals uit en helpt hen waar
nodig.  De leidster kijkt erop toe dat de kleuters de penselen na het gebruik terug in het juiste potje verf
plaatsen, op die manier worden de verschillende kleuren niet gemengd.