Navigation bar
  Print document Start Previous page
 6 of 6 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
De kinderen zitten tijdens de inleiding nog in de klas op hun eigen plaats. Het spelen van het
rollenspel gebeurt in de gymzaal. Het rollenspel vindt midden in de zaal plaats en de
toeschouwers zitten aan de kant op de banken.
Benodigdheden: 
-
burgemeesterspullen (bijvoorbeeld ketting en hoedje)
-
brief van de burgemeester
Tijdsduur:
De inleiding van deze activiteit duurt ongeveer 10 minuten en de rest van de activiteit duur
dan 35 minuten.
-
het maken van de speeltuin
Doelen:
-
Kinderen kunnen van een 2-dimensionaal beeld een 3-dimensionaal werkstuk maken.
-
Ze werken samen aan het werkstuk en moeten dus afspraken maken over de aanpak en
dergelijke.
Beginsituatie:
We zijn de hele dag met het onderwerp speeltuin bezig geweest en de kinderen hebben dan
ook een goed beeld van een speeltuin, de toestellen en de plattegrond van ‘onze’ speeltuin. De
kinderen hebben al vaker in groepjes gewerkt en weten dus hoe het er dan aan toe gaat. Het
maken van een speeltoestel zullen ze nog nooit gedaan hebben, maar ze hebben er allemaal
wel eens in gespeeld en gezien. Ze weten dus wat ze moeten maken en met elkaar lukt het ze
vast en zeker om tot een mooi eindproduct te komen.
De activiteit:
Op de plattegrond staan de verschillende toestellen getekend. Deze toestellen gaan we nu
maken. De kinderen mogen zelf kiezen in welk groepje ze gaan werken, daarbij geldt de regel
vol is vol. Er ligt voor de kinderen voldoende materiaal waarmee ze het toestel kunnen
namaken. Ze moeten samen het toestel gaan maken, daarbij is het belangrijk dat iedereen zijn
bijdrage levert. Ze hebben voor het bouwen 40 minuten de tijd. Na het bouwen gaan we de
toestellen op de plaat plaatsen, zoals we de toestellen ingedeeld hebben op de plattegrond. We
bespreken de eindproducten en vergelijken de plattegrond met de gemaakte speeltuin. Dit is
de afsluiting van het project en we geven de speeltuin dan ook een mooi plaatsje in de klas.
Hoe groeperen we de kinderen?
De kinderen gaan in het groepje zitten waar ze willen werken.
Benodigdheden:
Tijdsduur:
Deze activiteit duurt 60 minuten.
Dit project is gemaakt door: Sander Eestermans eestermans47@zonnet.nl