Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 6 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
De activiteiten:
-
verhaal over de speeltuin
Doel: 
-
Het doel van het verhaal is dat we het onderwerp introduceren en dat we de kinderen
enthousiast maken voor het thema.
-
gesprek naar aanleiding van het verhaal en het maken van een
woordveld
Doelen:
-
De kinderen activeren hun kennis die ze al hebben over het onderwerp.
-
We roepen herinneringen op die de kinderen hebben van het spelen in een speeltuin.
-
De kinderen worden verder enthousiast gemaakt voor het thema.
Deze doelen controleren we aan de hand van een woordveld. Door het woordveld kunnen we
zien hoeveel voorkennis de kinderen hebben en ook hoe enthousiast ze er over zijn.
Beginsituatie:
De kinderen hebben al vaker met een woordveld gewerkt en de werkwijze is dus bekend. We
gaan er vanuit dat elk kind de speeltuin kent zowel uit eigen ervaring als van verhalen.
De activiteit:
Na het verhaal gaan we met de kinderen nog even in op de inhoud ervan, en dan met name
wat de rol van de speeltuin is in het verhaal. We bespreken de ervaringen van de personen in
het verhaal maar ook de ervaringen van de kinderen zelf. We vragen de kinderen waar er
speeltuinen in de buurt te vinden zijn, welke de leukste zijn, wat je op een speeltuin kan
vinden en of er wel genoeg speeltuinen in de buurt zijn. We vatten alle antwoorden kort
samen in de vorm van een woordveld. De kinderen mogen nu ook zeggen wat er bij een
speeltuin hoort en waar ze aan denken. Dit komt allemaal op het bord. Na het woordveld gaan
we meteen verder met de introductie van het kijkpad (zie verder).
Hoe groeperen we de kinderen?
De kinderen zitten gewoon op hun eigen plaats. De leerkracht staat tijdens het voorlezen en
het maken van het woordveld voor de klas.
Benodigdheden:
We hebben niet meer nodig dan het bord en een wit krijtje.
Tijdsduur: 
Deze activiteit duurt ongeveer 15 minuten.