groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Natuuronderwijs

Mountain bikes en een wip

Tja dat laatste woord hè? Dat is iets waar ze op die leeftijd natuurlijk blauw om liggen maar ja..... 

Mountain bikes 
Er zullen in de klas genoeg eigenaren van mountainbikes zijn. Je kunt er desnoods een paar van andere groepen lenen. Die versnellingen werken als een soort katrollen en je kunt er leuke onderzoekjes mee laten doen. 
Laat per groepje (3) een bike voorzichtig op de kop zetten. Je kunt dit het best met mooi weer op het schoolplein doen. Vervolgens schrijft elk groepje per versnelling de verhouding tussen voor en achtertandwiel op. Spreek af dat je maximaal 6 versnellingen mag doen, 18 of 24 is wat veel. De leerlingen tellen de tanden voor en achter en dit lever een breuk op (voor is de teller , achter is de noemer.) Per versnelling dus een breuk. 
Dit tellen moet voorzichtig gebeuren. Denk aan je vingers, viezigheid en de fiets. 
Vervolgend kijken de leerlingen hoe vaak het achter wiel rond gaat bij één keer een omwenteling van de trapper. Ze moeten ervoor zorgen dat het wiel niet door blijft draaien, dus voorzichtig met de handen tegen houden. Geef ze de tip om op het ventiel te letten om te zien hoe vaak het wiel rondgaat. 

Zien de leerlingen dat er een verband is tussen de breuk en het aantal omwentelingen dat het wiel maakt? 
Eerst zelf eens proberen juf. Dan zie en ervaar je de problemen. 

De wip (hefboom) 
De afstand tot het draaipunt en het gewicht maken uit of de wip in balans is. 
Is er een wip op school? Ik hoop het. 
Wanneer je 2 jerrycans vult met evenveel water en deze op gelijke afstand van het draaipunt op de wip zet is deze in even wicht. Dit kun je aan de klas demonstreren. Wat nu als een jerrycan maar het halve gewicht van de ander heeft? 
Ook hier zij breuken te ontdekken. De breuk behorend bij de verhouding in de afstand staat in verband met de verhouding in het gewicht van beide voorwerpen. 

vb.: 10 kg en 30 kg (breuk 10/30) 
Bijbehorende afstanden op de wip: respectievelijk 100 cm en 30 cm (breuk 100/30) Deze breuk lijkt op de andere alleen omgekeerd. Dit klopt want wanneer het gewicht 2 keer zo groot is moet de afstand 2 keer zo klein zijn om de wip in evenwicht te houden. Proberen helpt. 

Laat de leerlingen de afstanden bedenken bij door jou geven gewichten en toets deze dan later op de wip. 

Ik vind zo'n les leuk om te geven. Doe dit alleen wanneer je alle problemen overziet en je ermee vertrouwd voelt. Niet alle ouders en schoolleidingen vinden het leuk wanneer een dure mountain bike op het schoolplein wordt omgekeerd. bovendien kunnen de leerlingen zich nog bezeren ook enz. enz.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.