groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Muziek

Wat heb je nodig?

Wat heb je nodig?
- Bingokaarten download
- Muziekfragmenten van de volgende muzieksoorten:
* Reggae
* Country
* Klassiek
* Salsa
* Smartlap
* Hardrock
* Rap
* House
* Blues
* Kindermuziek
* Lovesongs
- Eventueel een prijs voor de winnaar.

Instructie voor de bingokaarten en de muziekfragmenten
- De bingokaart waar "kindermuziek" opstaat is de winnende kaart (zie pagina 2 gr7-muziekbingokaart) De leerkracht kan deze één of twee keer kopiëren.
- Het kindermuziekfragment kunt u dus laten horen nadat alle muzieksoorten één keer aan bod gekomen zijn.
- De overige kaarten hebben allemaal één muzieksoort dubbel. Wanneer de winnende kaart geweest is, kan de leerkracht nog meer muziekfragmenten laten horen zodat ook de andere kinderen de kaart vol krijgen.
Inleiding

De leerkracht laat een muziekfragment horen en vraagt aan de kinderen wat voor soort muziek het is. Er wordt door de leerkracht iets dieper op dit fragment in gegaan door vragen te stellen als:
- Waarom is het dit soort muziek?
- Hoe hoor je dat?
- Wat hoor je nog meer dat zo kenmerkend is voor deze muziek?
- Wat vind je van deze muziek?

Vervolgens vraagt de leerkracht aan de kinderen om verschillende muzieksoorten op te sommen, deze worden met of zonder kenmerken op het bord gezet.
Doel

Aan de hand van besproken kenmerken van muzieksoorten en geluidsfragmenten verbreden kinderen hun kennis over de variëteit van muziek.
Kern

De leerkracht legt uit dat een aantal van de opgesomde muzieksoorten gaan beluisteren en dat ze daarmee bingo gaan spelen. De leerkracht deelt de bingokaarten uit en legt uit hoe het spel werkt. De fragmenten worden afgespeeld en de leerlingen kruisen de muzieksoort aan als zij het fragment herkennen. Wanneer de bingo gevallen is kan het spel verder gespeeld worden of de leerkracht kan het hierbij laten en het kind dat gewonnen heeft bijvoorbeeld een muziekfragment laten kiezen dat hij of zij leuk vindt.
Evaluatie

De leerkracht laat alle muziekfragmenten nogmaals horen, bespreekt kort de kenmerken en vraagt aan de kinderen hoe ze daar op zouden bewegen (een echte aanrader!). Uiteraard wordt dit niet alleen omschreven maar ook gedaan!

Deze les is gemaakt door: Lotte van Kempen


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.