|
|
|
Doelen
* Spelenderwijs met de Engelse taal bezig zijn op
het gebied van de opzoekvaardigheid.
* Consolideringoefening van de actieve woordenschat.
* Toepassen van de actieve woordenschat in de gespreksvaardigheid.
|
|
Materialen
* Kartonnen
kaartjes
* Schrijfgerei
* Tijdschriften
* Lijm / schaar
|
|
Inleiding
De leerkracht verdeelt de klas in groepjes
van vier. Per groepje wordt 1 kwartet gemaakt. Op het bord staan een aantal
onderwerpen waaruit gekozen mag worden. De leerkracht vraagt aan elk groepje
welk onderwerp ze kiezen en streept dit weg zodat niet meerdere groepjes
hetzelfde onderwerp hebben
|
|
Kern
Onderwerpen
? dieren
? planten
? familie (tante, opa etc.)
? fruit
? lichaamsdelen
? broodbeleg
? kleding
? meubels
? bestek
? sporten
? vervoersmiddelen
? dranken (koffie, melk etc.)
? muziekinstrumenten
? kleuren
Per onderwerp verzinnen de kinderen zelf 4 dingen erbij.
Bijvoorbeeld:
Fruit: Appel, Peer, Banaan, Citroen.
Als de kinderen zelf een onderwerp willen
verzinnen, mag dat natuurlijk ook.
Alles moet vanzelfsprekend in het Engels worden vertaald, ook het onderwerp.
Een woordenboek mag (moet!) uiteraard gebruikt worden.
Per onderwerp worden dus vier kaartjes gemaakt. De kinderen gaan in de
tijdschriften opzoek naar plaatjes van het onderwerp.
Wat er op het plaatje staat moet met een opvallende kleur worden geschreven.
Groepjes die snel klaar zijn, mogen nog een kwartet maken.
|
|
Afsluiting
Natuurlijk spelen we vervolgens in het Engels het
spel met de hele klas! Vanwege de hoeveelheid kinderen spelen de groepjes
tegen elkaar. De kaarten worden geschud en ieder groepje krijgt vier kaarten.
Kwartetten maar!
|
|
Deze les is gemaakt door Babs Schipper
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|