groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Bewegingsonderwijs

Beginsituatie

· De kinderen hebben vaker bewogen op muziek.
Doel

· De kinderen leren goed naar de leerkracht te kijken en de bewegingen zo snel mogelijk over te nemen.
· De kinderen leren op de muziek te reageren.
Inleiding (± 8 min)

Looppas op muziek. De leerlingen lopen aan de buitenkant van de zaal en de leerkracht loopt tegendraads in de 'binnenring'. HINT: Edge of heaven van WHAM!
1. Bij yeah, yeah, yeah, à juichbewegingen met de arm. (refrein)
2. Eerste couplet: na elkaar: hakken tegen billen, knieën heffen, langzaam draaien met één arm.
3. Refrein als bij 1
4. Tweede couplet: op eigen plaats. Looppas op de plaats, rondje draaien, vooruit 'vallen', achteruit 'vallen', huppen van klein naar groot, spreid-sluit, 
5. Refrein: als 1
Kern (± 40 min)

ISOLATIE: een beweging (op maat) met één of twee lichaamsdelen, waarbij de rest van het lichaam zo stil mogelijk blijft. 
Isolaties van boven naar benden. De leerkracht doet voor, de leerlingen doen na. 
Alles op de maat van de muziek. 
Houding: kleine spreidstand, armen ontspannen langs lichaam.
Alle vormen ongeveer twee keer 8 tellen, zo moegelijk op de maat. 
Voorbeelden:
* Hoofd: laag en hoog (jaknikken), 2 tellen laag, 2 tellen hoog;
idem met nee-schudden;
hoofd ronddraaien, 2 keer linksom / 2 keer rechtsom.
* Schouders: hoog en laag (één kant / beide kanten);
voor en achter;
ronddraaien.
* Romp: zijwaarts buigen met de armen naar de knieën
Draaien; naar achteren kijken
* Heupen: zijwaarts wiegen
ronddraaien
* Benen: vanuit brede spreidstand, met rechte benen, met de handen de vloer aanraken
langzaam omlaag - houd vast - langzaam omhoog
in 4 tellen omlaag, 8 tellen vasthouden, en in 4 tellen omhoog
* Armen: vliegen als een vogel, met langzame, soepele vleugelslagen

Eventueel de kinderen een opdracht geven om zelf bewegingen op muziek te bedenken. 
Geef ze hiervoor een aantal minuten en dan moeten ze dat voor de klas doen, terwijl de klas het nadoet. 
Opdrachten kunnen zijn:
- dans veel met je benen: snelle pasjes, schop- of kickbewegingen, op de rug en dan de benen in de lucht
- Breakdance ofwel dansen als een robot: golfbewegingen met armen en of lichaam (eventueel handen vast), spiegelbeeld dansen
- Probeer precies tegelijk te dansen: dansje instuderen in rijtjes of in een kring.
Slot (± 8 min)

Spel op muziek (leukst is 'Ghostbusters'). 
Twee tikkers (ghostbusters) proberen de kinderen (spoken) te vangen. Dit kan alleen als de muziek aan staat:
* Als de muziek door de leerkracht ineens wordt stopgezet, moet iedereen stil staan.
* Wie doorloopt is af en moet aan de kant.
* Loopt één van de ghostbusters door, dan zijn alle spoken vrij.
* Wie gevangen wordt is af.
Deze les is gemaakt door Jolanda Louwers.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.