groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Bewegingsonderwijs

Beginsituatie

De kinderen zijn bekend met het spel (?)
Doel

· De kinderen leren goed kijken naar elkaar.
· De kinderen moeten hun eigen veiligheid in de gaten houden.
Inleiding (± 8 min)

Kan heel veel zijn. Als je maar zorgt dat ze warm worden. Eigenlijk moeten alle spieren opgewarmd zijn.
Je kunt dit doen door:
· Een klein spelletje, bijvoorbeeld tikkertje.
· Een warming up van de spieren; even de spieren los maken.
Kern (± 40 min)

De kinderen helpen mee om de spullen klaar te zetten. Er moeten zoveel mogelijk materialen worden gebruikt. Zoals de brug, kasten, dikke mat, kleine matjes; eigenlijk gewoon alles wat in de zaal te vinden is. Maar ook hoepels kunnen gebruikt worden als er niet genoeg is om de grond te bedekken.

Het is slim om de kinderen eerst even de opzet te laten verkennen door ze gewoon een paar keer er over heen te laten lopen.
Er wordt een tikker gekozen. De kinderen gaan rennen en zorgen dat ze niet vallen en dat ze niet getikt worden. De eerste paar keer kun je beter spelen zonder een verlosser.
Daarna kun je een verlosser gaan gebruiken; eerst een paar kinderen en daarna voorwerpen zoals een lijn op de grond of een paal in de buurt.

Je kunt ook het aantal tikkers steeds groter maken.

Lintjes voor de tikkers zijn erg makkelijk.
Evaluatie (± 8 min)

Kan ook heel veel zijn. Maar een ding is zeker de kinderen ruimen samen alles op.
Deze les is gemaakt door Jolanda Louwers.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.