groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Wat heb je nodig?

- Penselen en kwasten voor alle leerlingen.
- Verf: sowieso zwart, wit, rood, blauw en geel.
- Stevig wit papier.
- Verfschoteltjes of bakjes.
- Kopjes of bekertjes voor het water.
- Kranten om onder de schilderingen te leggen.
- Beeldend materiaal: afbeeldingen waarin niet meer dan zwart, wit en 1 of 2 kleuren gebruikt zijn. Deze zijn uiteraard ook zelf te maken!
(zie ook file: gr7-tekenen-kleur-beeldendmateriaal)
Doelstelling

De leerlingen kunnen met behulp van drie kleuren verf (zwart, wit en een andere kleur)een schildering maken waarin te zien is dat de leerling met kleuren gemengd heeft om (on)bepaalde effecten te krijgen (productdoel). Op langer termijn moeten de leerlingen steeds meer inzicht krijgen in de invloed die kleur heeft op een voorwerp of tekening (procesdoel).
Inleiding

Het is verstandig om de les in te leiden met beeldend materiaal. Aan de hand van het beeldend materiaal kan er gesproken worden over kleur, het mengen van kleuren de effecten daarvan (wat voor sfeer heeft een schilderij met overwegend veel wit, hoe zit dat bij zwart etc.).
Vervolgens legt de leerkracht uit dat ze gaan proberen om ook met maar drie kleuren een schildering te maken.
Kern

De leerlingen maken met drie kleuren: wit, zwart en een ander kleur een schildering. De leerkracht geeft daarbij aanwijzingen en laat de kinderen bij elkaar kijken. Het is makkelijk om in groepjes van 4 of 5, één kleur te geven naast zwart en wit.
Evaluatie

De schilderingen worden op het bord gehangen en besproken. Er kan gevraagd worden naar de moeilijkheden, de ideeën achter het schilderij etc. Uiteraard kunnen er ook theoretische zaken verklaard worden (invloed van hoeveelheden zwart/wit op een tekening, beperkte van één kleur of toch meerdere, welke kleuren kun je allemaal maken met deze kleuren? Etc.

N.b: tijdens het verdelen van de verf is het verstandig om meer wit dan zwart op de bordjes te leggen. Zwart heeft een donker effect op een tekening, wordt vaak veel te veel gebruikt en is moeilijk “terug te mengen”.

Deze les is gemaakt door:

Lotte van Kempen


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.