groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Wat heb je nodig?

· papier (10 cm x 10 cm)
· gutsen
· linoleum
· drukpersen
· glasplaten
· rollers
· plakkaatverf
· voorbeeld lino
· voorbeeld afdruk
· kranten
· carbonpapier
· potloden
· gum
Beginsituatie

· Kinderen hebben wel / niet eerder gewerkt met linoleum
Doelen

· Ze kunnen met de gutsen omgaan.
· Ze kunnen de ruimte goed indelen
Inleiding (± 10 min):

Vertellen wat de bedoeling is. Ze mogen op een blaadje iets tekenen zonder letters en dit met carbonpapier op de lino overtrekken. Je kunt ze een voorbeeld laten zien. 
Als ze het nog nooit gedaan hebben, moet je ze laten zien hoe het moet: hand onder de guts en altijd van je af snijden, dat wat je weg haalt blijft de kleur van het papier en hetgeen je laat zitten wordt de kleur van de verf.
Erbij zeggen dat bij het afdrukken niet teveel verf moet worden gebruikt.
Even voordoen hoe alles gaat, zal niet verkeerd zijn.
Kern (± 30 min):

De kinderen gaan aan de slag. Ze moeten niet te veel tijd besteden aan het ontwerp. 
Leerkracht loopt rond om te kijken of alles goed gaat. Je moet ze proberen te stimuleren door te zeggen wat ze er nog bij kunnen doen. Als ze denken dat ze klaar zijn, moet ze het even laten bekijken door de leerkracht en deze moet bepalen of ze hem mogen afdrukken. 
Slot (± 10 min):

Bespreken van de werkstukken. Vonden ze het moeilijk? Vonden ze het leuk? 
Beoordelen van elkaars werkstukken.
Deze les is gemaakt door Jolanda Louwers.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.