groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Wat heb je nodig?

tekenvellen
kleurpotloden
gekleurd papier
A4 velletjes ongelinieerd
karton
Beginsituatie

De kinderen hebben allemaal vaker een boek gelezen en weten hoe dat een boek bestaat uit een kaft en een achterkant.
De kinderen kunnen hun fantasie gebruiken, een verhaal verzinnen.
Doelen

De kinderen hebben aan het einde van een aantal lesjes een boek zelf gemaakt, dat wil zeggen de voor en de achterkant en eventueel het middenstuk. 
Inleiding ( 10 min)

Uitleggen dat de kinderen de voorkant, de achterkant en eventueel het middenstuk van een boek gaan maken. Je legt ze uit hoe dat wordt gedaan (dan kan in een aantal lessen gebeuren). Ze moeten eerst een verhaal zelf verzinnen. Je kunt zelf een voorbeeld verhaal geven, maar hier kunnen ze hun verhaal van gaan afleiden. Je kunt een aantal boeken bespreken die in de klas aanwezig zijn. Je kunt ze ook zelf laten nadenken over een verhaal. Als ze zover zijn dat ze een verhaal hebben bedacht moeten ze er een tekening van op de voorkant maken. Ze moeten een beetje ruimte over laten om er een titel bij te zetten. Dit kunnen ze op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld met (dikke) stiften, of met gekleurd papier letters uitknippen of met verf. 
De vulling voor het boek zou je kunnen maken van papier of karton, met veel plakken en knippen. 
Kern ( 30 min)

De kinderen gaan aan de gang. Ze bedenken een verhaal en maken de tekening ervan op een tekenblaadje. Let erop dat ze niet te dik beginnen met te tekenen. 
Je loopt rond om te kijken of je de kinderen kunt helpen. 
Evaluatie ( 10 min)

Bespreken van de boeken die gemaakt zijn.
Deze les is gemaakt door Jolanda Louwers.


Copyright 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.