groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Printbare versie
Het maken van beweegbare constructies:

We maken een vliegtuig of een andere machine die kan vliegen met beweegbare delen.

Inleiding

In de klas is na de jojo-rage een geweldig nieuw festijn begonnen: er worden vliegtuigjes gevouwen en flink mee gevlogen. Ik heb prachtige tekeningen en foto's van de eerste vliegtuigen gevonden en heb daarmee direct de aandacht van mijn klas (18 mannen en 3 dames) te pakken.

Beginsituatie:

- De kinderen hebben vaker gewerkt met kosteloos materiaal. Ze hebben een idee van de werking van een as.
- De kinderen hebben vaker met driedimensionale vorm gewerkt Bewegende voertuigen spreken de meeste kinderen aan.

Doel:

Aan het einde van de les kunnen de kinderen verschillende soorten materiaal aan elkaar maken.
beweegbare delen in een constructie maken.
- samen zoeken naar een oplossing.
- Ze hebben zich "verdiept" in de constructie van een vliegmachine en in de constructie van een as.
De kinderen zijn al zoekend in de materialen gaan combineren met vormen kleur en texturen

Leeractiviteiten:

Op het bord komt een klein lijstje met daarop onderdelen die een vliegmachine tot vliegmachine maken. vleugels landingsgestel, cockpit, propeller, de lijst zal eindeloos worden. Dan zetten we op het bord wat het product van de les gaat worden een vliegmachine met beweegbare delen. Instructie volgt, dan valt het startschot en gaan de kinderen de materialen pakken.
Instructie:

We geven geen voorbeelden in de instructie, maar wel ideeën.
-Beginnen doe je met een stevige basisvorm waaraan je op verschillende wijzen andere delen kunt bevestigen.
-Ik geef een korte snelle demonstratie hoe je een gaatje in een kroon kurk kunt krijgen: dat geeft een flinke klap.
-Laat zien dat een viltje rond een saté prikker draait en knip er met drie knipjes een propeller van.

Organisatie:

De kinderen werken in groepjes van 4 personen aan tafels. Iedereen maakt z'n eigen vliegmachine, maar omdat ze samen aan tafel zitten kan er goed overlegt worden over de problemen die geheid gaan ontstaan.
Ik heb voor iedere tafel een doos samen gesteld met daarin: touw, rolletjes, stukjes hout, doosjes, bekertjes, viltjes, deksels en ander bruikbare onderdelen die ik tegen kom. Ook heb ik een doosje met saté prikkers voor iedere tafel en een bakje vol met kleinspul zoals kroonkurken, knopen, kralen, kurken, paperclips, spijkers etc. Ook krijgt elke tafel 2 lijmpotten, 4 scharen, hamer. Papier, karton, zilverpapier en alle andere spullen die ze blijken nog te hebben kunnen de kinderen zelf pakken ui de kasten of van de centrale werktafel. (ik zet de doosjes kosteloos materiaal op tafel omdat deze spullen heel inspirerend werken).

Nabespreken:

In de nabespreking kijken we naar de resultaten, welke materialen zijn er gebruikt? welke vaak en welke minder vaak. Wat voor bijzondere of slimme of opvallende constructies zie je? Vond je het een moeilijke opdracht? of bleek het makkelijker dan verwacht. Vind je zelf dat je vliegmachine goed gelukt is?


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.