groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Algemeen

Rages - les 2
Wat heb je nodig?

Papieren en pennen en/of potloden
Beginsituatie

De kinderen zijn al een keer eerder bezig geweest met de rages. Ze hebben in deze les een bepaalde rage bekeken en besproken waarom dit voorwerp een rage is geworden. Aan de hand van de verschillende dingen zoals, kenmerken materialen, doelgroep enz.
Het is nu de bedoeling dat de kinderen een eigen rage gaan ontwerpen
Doel

De kinderen hebben aan het eind van de les een eigen bedachte rage ontworpen. 
Deze les geld alleen nog het denk- tekenwerk en de volgende les is het maken
Organisatie

De kinderen zijn dus al een les met de rages bezig geweest. Maar nu is de taak aan de kinderen zelf. De opdracht: bedenk zelf een rage. 
HET MAG NOG NIET BESTAAN !!!

Dit deel van de les bedenken we en tekenen. De volgende les gaan we met het maken aan de slag
Wat bedenken de kinderen:
· Ten eerste welke doelgroep? Ga je iets maken voor de kleintjes ga je iets maken voor wat oudere kinderen of voor volwassenen. Als je de doelgroep al hebt bedacht kan je gaan denken over de mogelijkheden die er zijn, dan vallen al een heleboel dingen af om uit te kiezen 
· Hoe gaat het eruit zien? Maak een ontwerp of maak allemaal een ontwerp en kies daaruit kritisch de beste. 
· Wat moet het worden? Een knuffel voor de kleintjes, een spel, een handigheidje voor ouderen
· Welke materialen heb je ervoor nodig? Is het de bedoeling dat het van zacht materiaal wordt gemaakt, zoals vilt, textiel, handdoeken, wol. Wordt het een spelletje waarvoor hout en plastic voor moeten worden gebruikt, of heb je hele andere materialen nodig. Schrijf of wat en hoeveel je denkt nodig te hebben. 
· Welke kleuren moet het krijgen? 
· Wat kan je ermee doen? Er moet iets kunnen bewegen, maar wat dat is mag je zelf weten! Maar waar is het goed voor zijn er nog meer dingen die je er mee kunt doen
· Hoe moet het gaan heten? Bedenk hiervoor een leuke en pakkende naam die echt bij het voorwerp past.
· Waarom moet dit een rage worden? Wat doet heeft het voorwerp dat het zeker een rage gaat worden

LET OP: IETS AAN HET VOORWERP MOET KUNNEN BEWEGEN !!!

Dit maakt niet uit hoe, het kan met splitpennen zijn waardoor het armpje op en neer kan, of iets anders

De kinderen gaan alle punten af die belangrijk zijn. Ik zal ze op het bord zetten en met de kinderen voordat ze gaan beginnen bespreken. De kinderen moeten samen dus goed gaan bedenken wat ze leuk vinden en wat ze gaan maken. Een goede samenwerking is dus zeker van belang. Alle groepjes blijven zoals ze waren alleen het groepje van de 6 jongens wordt opgesplitst in 3 en 3. Ze mogen zelf bedenken wie er bij wie gaat maar zo zijn ze wat productiever
Iedereen moet het met het ontwerp eens zijn.
Als alle punten zijn besproken en ik heb nagekeken of het kan wat ze willen maken. Dan kunnen de kinderen al beginnen met het bedenken van het productie proces. 
Hoe wordt onze ……………… in elkaar gezet.
Wat moet er eerst gebeuren en wat komt daarna
Schrijf alles zo nauwkeurig mogelijk op dat zelfs iemand die niets weet van jullie idee het in elkaar kan zetten. 
Per onderdeel werk je alles zo af totdat jullie voorwerp helemaal in elkaar zit. Lees het goed na en kijk of je niets vergeten bent, zoals, spijkers, steekjes, vulling enz. 
Als dit niet in orde is merk je het bij het maken van het voorwerp, dan mis je ineens iets en dan is het de bedoeling dat je het er direct bijschrijft. Lever je blaadje met je idee bij mij in zodat dat niet kwijt kan raken en je het de volgende keer aan de hand van het papier meteen kunt maken. 
Het is een idee om ook te tekenen wat er allemaal per keer bijkomt.
Terwijl de kinderen bezig zijn loop ik de klas rond en help de kinderen hier en daar, geef een opmerking of stimuleer de kinderen.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.