|
|
|
|
Wat heb je nodig?
in groep 7/8 kun je een rekenles geven over de O.S. in de wereld van getallen 6a staat al een les erover, maar die
is al oud (tot 1980). Kan je aanpassen. Ik heb ook een geschiedenis les gegeven over het ontstaan van de OS. Met als verwerkingsopdracht een tekening maken van de
ringen met de betekenis eronder. En de verschillen tussen toen en nu (geen vrouwen, 1dag, 1,25 gulden voor een staanplaats, etc.). Ook heb ik met gym hardgelopen en de
tijden gemeten en die gaan we nog vergelijken met de sprinters van de OS. Met drama hebben we standbeelden gemaakt van sporters.
Een heel simpel, maar wel leuk idee. Ik heb met groep 6 olympische ringen gemaakt van stevige vouwblaadjes. Met de passer maken ze een ring als mal en die gebruiken
ze op de andere blaadjes. Dit doen ze vijf keer en de ringen zijn klaar. Dan maken ze in de onderste twee ringen een knipje, zodat ze de ringen aan elkaar kunnen maken.
Die plak je dan weer met een stuk plakband aan elkaar vast. En klaar is Karin ! De kinderen vonden het erg leuk om te doen. En de klas ziet er heen kleurrijk uit met al die
ringen.
Een ander idee is om een les te wijden aan de betekenis van vlaggen. Wat stelt de tekening of de kleur van een vlag nu eigenlijk voor. De vlaggen van
Australië en Amerika
zijn goede voorbeelden. Hierna ga je met de kinderen, eerst op papier (half A4), een eigen vlag ontwerpen. Ze tekenen hierop een persoonlijke vlag. Laat ze telkens wel
vertellen wat ze aan het tekenen zijn en wat het voorstelt, dat werkt goed. Als ze dit gedaan hebben, dan heb je kleine lapjes stof nodig, even groot als een half A4. Hierop
tekenen de kinderen met textielstift hun eigen vlag. Deze kun je ophangen in de klas. Tevens kun je er een stokje aan maken en deze in een stuk klei stoppen en deze hard
laten worden
|
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|
|
|