Doelstelling:
Aan het einde van de les hebben de kinderen inzicht in de complexiteit va het bouwen van een brug en kunnen ze werken met een 'geschoorde' constructie en kunnen ze ook verklaren waarom deze voor stevigheid zorgt.
Algemeen:
De kinderen inzicht bieden in de wereld om hen heen en toerusten voor een zelfstandig leven.
Materialen
- Boekje: Nederland Bruggenland
- Drie dozen Knex
- Bordlineaal
- Kilogewicht
Inleiding
Ik laat de kinderen verschillende plaatjes van bruggen zien en
bespreek de verschillen in constructie met ze. Daarna vraag ik welke
bruggen zij kennen.
Kern
Ik vertel de kinderen dat ze zelf een brug gaan bouwen met Knex. Er
is een aantal voorwaarden waar de brug aan moet voldoen. Hij moet
één meter overbruggen en in het midden een gewicht van één kilo
kunnen dragen. Voor hulp moeten ze in het boekje kijken.
Ik verdeel de kinderen in drie groepjes van vier. Met de bordlineaal
zet ik twee tafels op één meter afstand van elkaar.
Afsluiting
Van ieder groepje vertelt een kind iets over het werkproces. Ik geef
wat commentaar. Tot slot kijken we of er aan de eisen voldaan is.