groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Taal

Kennismaking met de krantenkoppen

- doel:
krantenkoppen met eigen woorden kunnen formuleren .
- inhoud:
Speciaal aan krantenkoppen is dat de schrijver zo weinig mogelijk woorden gebruikt om zich uit te drukken. Ze geven vaak met enkele woorden weer wat er in de tekst beschreven wordt. Meestal maakt men geen gebruik van werkwoorden. Enkele krantenkoppen worden aan bord gehangen.
Vragen: wat zijn krantenkoppen? Waar komen jullie die tegen? Wat is de bedoeling van krantenkoppen?
- Methode:
Enkele krantenkoppen worden aan bord gehangen (zie bijlage). Leergesprek. Zo nodig wordt de inhoud overgebracht door de lkr.
- media:
bord, magneten, krant met krantenkoppen
- duur: 5 min.
Werken met de krantenkoppen

- doel:
de krantenkoppen in groep kunnen bespreken. kunnen verwoorden waar het artikel over zou kunnen gaan.
- inhoud:
de verschillende groepjes krijgen elk één krantenkop.
1ste krantenkop: 'post dicht' ( de postkantoren zijn gesloten en de postboden brengen geen brieven rond)
2de : 'hou het weer in de gaten' ( er is waarschijnlijk slecht weer op komst, kijk goed uit en neem de nodige voorzorgsmaatregelen)
3de : vrachtwagen tot in slaapkamer (er is een vrachtwagen in een huis gereden, tot in de slaapkamer)
4de : 'fietser onder tram' (er werd waarschijnlijk een fietser aangereden door een tram)
- methode:
de lln worden in groepjes van 4 verdeeld en bespreken in dat groepje de krantenkop. Een lln van ieder groepje brengt dan de krantenkop naar voor en vertelt de andere lln waarover het gaat.
- media:
groepswerk
- duur: 17 min.
Verwerking

- doel:
een krantenkop kunnen koppelen aan een artikel. een krantenkop kunnen aanvullen. een mogelijke inhoud kunnen geven van een artikel bij het lezen van een krantenkop. zelf een krantenkop met inhoud kunnen bedenken.
- inhoud:
werkblaadje (zie bijlage)
- methode:
lln werken individueel
- media: 
werkblaadje
- duur: 18 min.
Evaluatie

- doel:
eigen oplossingen kunnen verwoorden en luisteren naar oplossingen van anderen. Herhaling doelen vorige fasen.
- inhoud:
De oplossingen van de leerlingen.
Vragen: wat heb jij voor oef. 1, 2, 3, 4, 5 ?
Wie heeft wat anders?
- methode:
Leergesprek. Bij oef 4 brengen enkele lln hun krantenkop naar voor. De anderen proberen te achterhalen welk verhaal er achter zit.
- media: 
werkblaadjes
- duur: 10 min.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.