groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Rekenen

Introductie

- doel: 
Kunnen in groep een goede methode vinden, nl. d.m.v. een touw, om de omtrek van een onregelmatige veelhoek te bepalen.
- inhoud:
Een tuinarchitect wil rond een vijver boordtegels plaatsen. Hij wil weten hoeveel meter tegels hij nodig heeft. Kunnen jullie hem daarbij helpen ? 
- methode:
De leerlingen worden in 4 groepen verdeeld. Elke groep krijgt één vijver. De leerlingen werken in hun groep en proberen tot de oplossing te komen. Zij kunnen zelf experimenteren met verscheidene meetinstrumenten.
- media:
Vier vijvers ( voor elke groep één), deze zijn gemaakt uit blauw papier en hebben een omtrek van 160 cm. Latten, gradenbogen, touwen.
- duur: 15 min.
Evaluatie vijvers

- doel: 
Kunnen eigen oplossingen meedelen, vergelijken met anderen en met andere oplossingsmethodes vergelijken.
- inhoud:
De oplossingen en oplossingswijzen van de verschillende groepen. Lkr stelt vragen: wat is je oplossing, hoe ben je eraan gekomen, heeft iemand een andere oplossing of een andere methode, welke was de eenvoudigste en beste manier om tot de omtrek te komen,…?
- methode:
Leergesprek, lkr stelt vragen (zie kern).
- media:
geen
- duur: 10 min.
Kern

- doel:
Met de gevonden oplossingsmethode uit de vorige fase de omtrek van een onregelmatige veelhoek in groep berekenen. Lkr stelt vragen.
- inhoud:
Ik heb drie neefjes die binnenkort jarig zijn. Voor hun verjaardag zou ik graag een racebaan kopen. Voor Jan zou ik racebaan A willen kopen, voor Piet racebaan B en voor Tom racebaan C. Kunnen jullie mij zeggen hoeveel cm racebaan ik voor elk moet kopen? Hoeveel moet ik in het totaal kopen? 
- methode:
De lln werken in groep aan dit probleem. Ze gaan met een touw de omtrek van de racebanen bepalen.
- media: 
Prenten van racebanen, één racebaan op één A3 - papier. Voor iedere groep een touw van 175 cm.
- duur: 15 min.
Evaluatie

- doel: 
kunnen eigen oplossingen formuleren en vergelijken met andere oplossingen en oplossingsmethodes.
- inhoud:
De oplossingen van de leerlingen en hun oplossingsmethodes. Lkr stelt vragen: hoe ben je aan die oplossing gekomen, heeft er iemand een andere methode of een andere oplossing,…?
- methode:
Leergesprek. Lkr stelt vragen (zie kern).
- duur: 10 min.
Verwerking

- doel:
Kunnen individueel de omtrek van onregelmatige veelhoeken bepalen.
- inhoud:
Werkblaadje, zie bijlage
- methode:
De lln werken individueel aan de oefeningen, als er vragen zijn kunnen zij deze stellen aan de lkr.
- media:
Werkblaadje
- duur: 25 min.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.