groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Natuuronderwijs

doel

de kinderen ontdekken dat ruiken signalen afgeeft over eetbaarheid, of bijv. gevaar.
Wat heb je nodig?

Verhaal over Roosmarijn
8 ondoorzichtige fotodoosjes (iedere fotozaak of de Hema gratis!) per groepje kinderen.
Deze doosjes nummer je. 1t/m 8. In ieder doosje gaan watjes en een luchtje. (watje bovenop zodat ze niet in de potjes kunnen kijken. In doosje 1 zit: kaneel
2 : lekkere parfum
3 : kattenpoep
4 : benzine
5 : zure melk
6 : afgebrande lucifers (brandlucht) of terpentine.
7 : zeep
8 : aftershave
En de werkbladen.
Inleiding

Lees het verhaal "Luchtjes" voor (blz 106 Ik kan wat jij niet kan, alle verhalen over Roosmarijn geschreven door Lydia Rood)
Kern

Door de context is het ruiken aan potjes nu heel aantrekkelijk geworden. Dat gaan de kinderen ook doen. De nummers van de potjes corresponderen met de vragen op de werkbladen. De kinderen gaan zelfstandig in hun groepje aan de slag. Waarschuw de kinderen dat ze niet met de vingers in de potjes moeten gaan zitten wroeten. En dat ze voorzichtig moeten ruiken omdat niet alles lekker ruikt.
Afsluiting

De kinderen kunnen hun bevindingen delen met elkaar in de klas.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.