|
|
|
Wat heb je nodig?
- Muziekinstrumenten (sambaballen, ritmestokjes etc.)
- 3 afgeschermde bakjes met rijst, lucifers en lucht per groepje.
- Losse rijst en lucifers om de geluiden te beïnvloeden.
- 1 fles per groepje.
- Water.
- Werkblad download (let op: er staat een
aantal keer na de opdracht 'wacht tot juffrouw Lotte jouw groepje roept.' Dit
kun je zelf aanpassen in Word)
N.B. aantallen zijn afhankelijk van het aantal leerlingen in de groep. Er kan het beste in groepjes van 4 gewerkt worden.
|
|
Doel
De leerlingen leren tijdens de activiteit:
- geluiden waar te nemen
- geluiden te beïnvloeden
- geluiden te raden
- geluiden te associëren
- geluiden te benoemen
- zelf geluiden te maken.
Op langer termijn zullen zij inzicht krijgen in de functies van geluid, de vormen van geluid, wat geluid voor henzelf betekent en hoe ze met geluid om moeten gaan. (procesdoel)
|
|
Inleiding
Tijdens het kringgesprek zullen de leerlingen eerst geluiden waarnemen: sluit je ogen, wat hoor je? Daarnaast kan er gesproken worden over de geluiden van alledag: de geluiden in de omgeving. Vervolgens
zullen ze m.b.v. muziekinstrumenten aanrommelen en ze zullen zelf geluiden maken m.b.v. die muziekinstrumenten: probeer in tweetallen 3 verschillende soorten geluiden uit het instrument te halen.
Op die manier kan een gesprek begonnen worden over het materiaal, de vorm en de dichtheid wat het geluid beïnvloedt.
|
|
Kern
Na het kringgesprek gaan de leerlingen het werkblad in groepjes van 4 maken. Het werkblad is stapsgewijs opgebouwd zodat de leerlingen tijdens de practicumactiviteiten controleerbaar blijven.
|
|
Evaluatie
Met de hele groep kunnen de opdrachten met verrassende uitkomsten besproken worden (al dan niet in de kring). De gedichtjes over geluid kunnen
voorgelezen of voorgedragen worden en de leerkracht kan boeken en ander materiaal aanbieden voor kinderen die zich verder willen verdiepen in het onderwerp.
|
|
Deze les is gemaakt door Lotte van Kempen.
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|