groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Drama

Doelstelling

De kinderen zijn zelf vrij met drama bezig. Ze bepalen zelf wie ze zijn, wat, wanneer en welke wending het spel kan gaan nemen. De creativiteit en de fantasie wordt bij het spel gestimuleerd.
De les

Ik ga samen met het groepje beginnen met de voorbereidingen, zo gaan we een huisje (of iets naar eigen idee) maken. Hierna kunnen de kinderen zich verkleden. Ze mogen zelf weten welke attributen ze hierbij gebruiken. Alles kan en alles mag. Ik zorg ervoor dat er genoeg spullen zijn.
- dokter of verpleegster: verpleegsterskleding, dokterspullen, pleisters, gaasjes, watten, witte blouse om als dokters jas te gebruiken, matras etc.
- ijscoman: lege ijsbakjes, een ijslepel, pet en schort, kassa en speelgeld, ijshoorntjes van etalagekarton, gekeurde schuim ballen om als ijs in het hoorntje te doen etc.
- supermarktbediende: speelgoedkassa en speelgeld, plastic tassen, lege verpakkingen van voedsel, lege flessen, een doos etc.
- verkleden: oude kleren, schoenen, hoeden, tassen etc
Dit alles doe ik in het klaslokaal van de kinderen
Presentatie:
De kinderen mogen zich eerst verkleden met de spullen die ze leuk vinden en een huis o.i.d. maken met de spullen die er zijn. Hierna mogen ze hun eigen spel gaan spelen, in en om het huis, ze mogen zelf weten wat er gaat gebeuren.
Rollenspel is een van de meest effectieve vormen van communicatie voor kinderen.
Uitleg:
Ik vertel de kinderen dat ze zelf mogen weten wat ze gaan spelen. Samen met de kinderen help ik hun met het huisje en de kleren. Ik laat de kinderen zelf kiezen welke rol dat ze spelen en welke attributen ze erbij willen gebruiken. Met de kleren en het huis gaan de kinderen hun eigen rol spelen.
Als het tijd is ga ik met de kinderen weer het zang/dansspel "ik stond laatst voor een poppenkraam" spelen.
Begeleiding:
Het is verstandig om de lessen in kleine groepjes uit te voeren omdat het belangrijk is dat iedereen veel aandacht kan krijgen. Het is belangrijk om de kinderen te stimuleren. Als de kinderen moeilijk op gang komen ga ik het spel meespelen en stel vragen om de verbeelding op gang te brengen.
Ik probeer het enthousiasme van de kinderen zo weinig mogelijk te remmen. Ik help waar dat nodig is.
Evaluatie

Ik ga bij mezelf na of de kinderen lekker gespeeld hebben, en hun verhaal kwijt konden in het spel. Wat dat vond ik een belangrijk doel voor deze keer.
Opruimen: 
De kinderen moeten zelf de spullen die ze gebruikt hebben op hun plek terug leggen. Samen ruimen we alles weer op.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.