groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Drama

Doelstelling

De kinderen kunnen zich in een rol inleven en deze spelen zonder daarbij hen concentratie te verliezen. 
De les

Presentatie
We gaan beginnen met wat spelletjes dus de kinderen kunnen gewoon in een kring zitten. Na de oefeningen gaan we in kleine groepjes van 4 personen verder, de kinderen mogen zelf de groepjes vormen. Na even te hebben geoefend, mogen de groepjes hun stukjes op toneel uitvoeren. Na elk stuk bespreken we wat er is gebeurd. Als laatst een oefening om weer tot rust te komen.
Uitleg:
Concentratie oefeningen: Iedereen loopt kriskras door het lokaal. we nemen een punt in gedachten en lopen daar na toen. Dan verbeelden we ons dat we een oud dametje zijn en lopen naar een ander virtueel punt toe, op de manier als een oud dametje loopt. Oefening herhalen met verschillende types/karakters.
Rollenspel:
Er worden groepjes van vier personen gemaakt. Ieder groepje krijgt een briefje met daarop 2 rollen en een probleem. Extra rollen mogen de groepjes zelf bij bedenken. De groepjes krijgen even de tijd om een verhaal uit te werken en te oefenen. Daarna komt iedereen weer bij elkaar. De groepjes laten de toneelstukjes aan elkaar zien, na elk stukje wordt besproken wat er op het toneel gebeurde. 
Als bij het rollenspel de concentratie niet goed lukt kun je de volgende oefening doen. Eerst de ene helft van de groep op het toneel laten staan en de andere helft moet hier naar kijken. Na een minuut wisselen we. Als beide een keer op het toneel zijn geweest bespreken wat je kunt doen om wel je concentratie er bij te houden. Bijvoorbeeld je op een punt richten. Hierna dit nog een keer uitproberen.
Fantaseren:
Iedereen ligt op de grond met de ogen dicht. De begeleider beschrijft heel beeldend een plaats. Iedereen fantaseert in het hoofd een reis die op die plek begint en ook weer eindigt. Er kan gelet worden op specifieke details De kleuren, de geuren, de mensen, de gebouwen, etc. Na ongeveer 5 minuten vraagt de begeleider of ze weer terug willen gaan naar het vertrekpunt. Na nog een minuut doet iedereen de ogen weer langzaam open.
Begeleiding:
Het is belangrijk om de groepjes op het podium goed te begeleiden door te zeggen wat goed ging en waar nog aan gewerkt kan worden. Goed aanmoedigen en complimentjes geven. Verder zelf enthousiast blijven en opdrachten "bijschaven" als ze toch te moeilijk mochten zijn.
Evaluatie

Samen met de kinderen bespreek ik wat hun er van vonden, of ze er wat van hebben geleerd en of de opdrachten wel goed waren. Ik ga bij mezelf na of ik met deze les mijn doel behaalt heb.
Opruimen
Als de kinderen bij het toneelspelen verkleedkleren of andere attributen hebben gebruikt, dan moeten ze dat zelf allemaal even terug leggen voordat we met de laatste opdracht beginnen. 


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.