groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Wat heb je nodig?

· velletjes tekenpapier
· kleurpotloden
· stiften
· (verf)
· kranten
· eventueel een voorbeeld
Beginsituatie

· Kinderen weten wat een schilderij is.
· Kinderen kunnen zelf een keuze maken van wat ze willen tekenen.
Doelen

· De kinderen hebben een schilderij waar geen wit in te zien is, met uitzondering van de 'lijst'. 
Inleiding (± 10 min)

Je kunt een verhaal verzinnen over een schilderij dat in een museum hing en dat is gestolen. Nu heeft het museum gevraagd of de kinderen een mooi schilderij kunnen maken. Er is alleen een probleem: er is niet veel geld om uit te geven. Er is alleen maar geld om een papiertje te betalen. 
De kinderen krijgen dus als opdracht om een schilderij te maken met de materialen die zij willen, dat wil zeggen kleurpotloden, stiften en eventueel verf. Zorg vooral bij die laatste dat je genoeg kranten hebt. Ze krijgen een A-4 formaat tekenvel, die ze mogen houden zoals ze willen (in de lengte of in de breedte). Ze moeten hier zelf een lijst op tekenen en het is aan te raden om hiervoor 2½ cm voor te gebruiken. Ze kunnen hem maken zoals ze willen, recht of kronkelend en in de kleur die zij willen. 
Het schilderij mag zelf worden ingevuld, met de tekening die zij willen. Er is één voorwaarde aan: het schilderij moet helemaal gekleurd zijn.
Je kunt ze misschien een voorbeeld laten zien en anders even op het bord tekenen wat de bedoeling is. 
Kern (± 30 min)

De kinderen gaan aan de gang en de leerkracht houdt goed in de gaten of ze alles kleuren.
Evaluatie (± 5 min)

We hangen de tekeningen op in de klas.
Eventueel nabespreken welke we als klas zouden kiezen om in het museum te hangen. 


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.