groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Inleiding

- doel:
kunnen prenten beschrijven van mensen uit andere culturen
- inhoud:
Overal ter wereld willen mensen zich mooi maken voor speciale gelegenheden. Hoe maken jullie zich graag mooi? En jullie ouders? Zouden mensen in andere landen en culturen zich op dezelfde manier mooi maken? In iedere cultuur maken mensen zich op een andere manier mooi. Mensen van het Nubavolk uit Afrika maken zich op een heel speciale manier mooi. Zij beschilderen hun gezicht en soms gans hun lichaam met patronen en vormen. (prenten tonen) 
Vragen: bijlage 2: hoe heeft deze man zijn gezicht mooi gemaakt? Hij heeft zijn gezicht beschilderd in zwarte en witte vlakken en lijnen Bijlage 3: kun je de ogen van de man goed zien? Nee, de ogen zijn opgenomen in een zwart vlak en vallen daardoor niet op. Bijlage 4: hebben de neus en de mond natuurlijke afmetingen? Hoe zou dat komen? Nee, ze werden veel groter geschminkt en ze zijn donkerder gemaakt waardoor de natuurlijke vorm wegvalt. In Noord - Amerika leven de Irokezen, een indianenstam. De mannen dragen tijdens de feesten een masker. Ze doen dit om bv. een goede oogst te vragen.
- methode:
vertellen, leergesprek, demonstratie van prenten
- media:
prenten nubavolk en Irakezen
- duur:
Kern - Masker maken

- doel:
kunnen met eigen fantasie een masker maken
- inhoud:
Nu kunnen jullie zelf een masker maken. Jullie kunnen kiezen tussen een masker van het nubavolk of een iriokees masker. (voorbeelden worden getoond) Wie wil een irokees masker maken? Wie een masker van bij het nubavolk? Het masker van het nubavolk wordt als volgt gemaakt: je tekent op het blad papier eerst een vorm van een gezicht, je mag zelf kiezen welke vorm. Je tekent er ogen en een mond op die je nadien uitknipt. Nu ga je zelf patronen tekenen op het gezicht. Je tekent eerst alle lijnen en vlakken, nadien zet je een kruisje in de vlakken die je zwart wil. Wanneer je daar mee klaar bent, kom je bij mij en geef ik je zwarte verf, je kan nu de vlakken die je zwart wou, zwart verven. Vraag om hulp als het niet goed lukt. Een irokees masker maak je zo: je neemt een kartonnen bord waarop je 2 gaten voor de ogen tekent en 1 gat voor de mond. Nadien snijd je die uit. Bedek dan het bord met touw dat je in cirkels rond de ogen, de mond en de rand van het gezicht plakt. Raffia gebruik je om je masker een wild kapsel te geven. Vraag om hulp als het niet goed lukt.
In beide maskers worden er nadien 2 kleine gaatjes gemaakt om een rekkertje door te steken. Er worden ook enkele voorbeeldvormen van maskers op het bord getekend.
- methode:
demonstreren, vertellen
- media:
2 voorbeeldmaskers (deze worden nadien weggelegd om te voorkomen dat de lln de maskers namaken)
- duur: 60 min.
Opruimen

- doel: 
kunnen op vraag van de lkr het gebruikte materiaal opruimen
- inhoud:
Nu gaan we alles opruimen. Alle materiaal dat te klein is om nog te gebruiken gooi je in de vuilbak. Het materiaal dat wel nog gebruikt kan worden breng je bij de lkr. Kijk ook eens op de grond. Wanneer het op de grond ook vuil is wordt er geveegd. 
- methode:
Instructies worden aan de lln gegeven door de lkr. 
- media:
vuilbak, veegborstel.
- duur: 10 min.
Evaluatie

- doel:
kunnen kritisch zijn t.o.v. eigen werk en dat van anderen. kunnen vertellen welk masker ze gemaakt hebben. kunnen zeggen of het moeilijk of gemakkelijk was. kunnen verwoorden waarom ze voor dat masker gekozen hebben.
- inhoud:
welk masker heb jij gemaakt? Waarom heb je juist dat masker gemaakt? Vond je het moeilijk om het masker te maken? Zo ja, wat was er juist zo moeilijk aan? Vind je het goed gelukt? 
- methode:
lkr. stelt de vragen aan de lln die ze willen beantwoorden. Lln tonen hun werkje.
- media:
de werkjes van de lln
- duur: 15 min.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.