groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Wat heb je nodig?

tekenpapier / kopieerpapier (mag gekleurd zijn);
potloden / stiften / kleurtjes;
(gekleurd) karton;
scharen;
plak / lijm;
(plaatjes);
doorzichtig plakplastic
Beginsituatie

Kinderen weten wat een kwartet is en kunnen ermee spelen.
Kinderen hebben vaker samengewerkt.
Doelen

Kinderen hebben aan het einde van de les een spel gemaakt.
Kinderen kunnen samen in een groep werken en goed de taken verdelen.
Inleiding ( 8 min)

Er wordt uitgelegd wat de bedoeling van de les is. Er worden voorbeelden bekeken en kinderen zien wat het moet worden en hoe het er uit moet komen te zien. 
Er worden groepen gemaakt (hangt af van het aantal kinderen, ongeveer 8 kinderen per kwartet). 
De kwartetten bestaan uit 8 soorten van 4 kaartjes elk; dus in totaal 32 kaartjes.
Kern ( 40 min)

De kinderen gaan in het groepje brainstormen wat voor categorie het zou kunnen worden. Je kunt ook een paar voorbeelden geven, zoals dieren, spelletjes, sporten, beroepen. Ze moeten zelf op zoek gaan naar de onderverdeling van de categorie. Bij dieren, zijn dat bijvoorbeeld honden, katten, vissen, vogels, reptielen etc.
Ze doen dit met 8 personen en gaan hierna aan de gang met de materialen. De kinderen kiezen zelf de materialen en de versieringen. 
Evaluatie

Kinderen kunnen met hun eigen kwartet spelen of met die van anderen, ook kunnen ze met de voorbeeld kwartetten spelen.

Het kan zijn dat je niet genoeg tijd hebt. Plan dan nog een andere dag dat ze ermee verder kunnen gaan.
Deze les is gemaakt door Jolanda Louwers.


Copyright 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.