groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Wat heb je nodig?
· stukken karton, voor elk kind één
· scharen
· lijm
· kosteloos materiaal dat op ene plat vlak kan worden verwerkt
· diverse soorten papier en karton
· latjes
· bierdopjes
· bierviltjes
etc.
Beginsituatie

· De kinderen hebben vaker gelijmd.
· De kinderen weten een beetje verschillende soorten deuren.
· De kinderen hebben vaker hun fantasie gebruikt. 
Doelen

· De kinderen hebben een eigen deur gemaakt op een stuk karton.
Inleiding (± 10 min):

"Deuren zie je overal. In huizen, flatgebouwen, winkels, bouwketen enz. Soms vallen ze op, soms juist niet. Bij grote winkelbedrijven is het vaak zo dat ze vanzelf open- en dichtgaan. Bij hele belangrijke gebouwen, zoals een paleis, worden ze zo mooi gemaakt dat ze wel op moeten vallen."
De kinderen gaan een hele andere voordeur maken, namelijk eentje die opvalt door de vele versieringen. (Kinderen moeten de lijm goed verdelen, anders krijgen ze lelijke klodders lijm.)
Kern (± 45 min):

De kinderen hebben dus ieder een eigen stuk karton van ± 30 x 20 cm. Voordat ze gaan knippen en plakken, moeten ze eerst de vorm knippen die ze willen gebruiken, ze mogen ook het hele karton gebruiken. Eerst moet de deur met grote vormen worden bedekt en later kunnen ze aan de details gaan werken. 
Als de deur klaar is, kun je er een steuntje achter laten plakken, zodat de deur rechtop kan blijven staan.
Slot (± 8 min):

De deur kan geshowd worden.
Zou je je deur een naam kunnen geven?
Wat voor soort kamer zou er achter de deur kunnen zitten? (sfeerbeschrijving) 
Deze les is gemaakt door Jolanda Louwers.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.