groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Beginsituatie en materiaal

De kinderen hebben in ieder geval per groep een wc rol. Deze rol dient eigenlijk als fototoestel. Ik ga met de kinderen bepalen wat je ziet als je door een fototoestel kijkt. Ik laat de kinderen zelf bepalen wat zij leuk vinden om op de "foto" te zetten. Dat stukje bekijken zij door hun eigen "fototoestel". Zij moeten dus erg goed kijken wat ze precies zien, want een foto kun je immers later ook niet meer veranderen.Ik leg er de nadruk op de kinderen goed na moeten denken over wat ze zien, als je door het rolletje maar ene klein stukje ziet, teken je ook maar een klein stuikje. Als je van een raam van een hoekje ziet, teken je alleen dat ene hoekje.Kijk tijdens het tekenen af en toe nog even door de koker zodat je geen dingen teveel tekent of juist te weinig.Je tekening houdt op aan de rand van het blad. Daar teken je dus wat je aan de rand van je koker ziet.De kinderen zitten in principe op hun eigen plaats, zij mogen echter wel hun tafel draaien om hun "hoekje" nog te kunnen zien. Er wordt gewerkt met potlood. Eerst met grijs potlood de lijnen opzetten, daarna mogen ze de tekening inkleuren met kleurpotlood.
Doelstelling

De leerlingen kunnen met tekenpotlood een stukje van hun eigen tekenlokaal nauwkeurig omschrijven.
Organisatie

van tevoren leg ik de bedoeling uit. De kinderen zitten op hun eigen plaats.Inhouden: afsnijdingLeerlingactiviteiten: "maken van een eigen foto"Het opruimen: iedereen zorgt dat zijn eigen tafel netjes is, met z'n allen doen we de hele klas. Nabespreking in de klas: een paar tekeningen bespreek ik in de klas na. Materialen: potloden, rond papier (ronde blaadjes, of zelf geknipt)Bronnen: methode tekenen moet je doen.Tijdsplanning: drie kwartier


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.