groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Taal

Kringgesprek

Een kringgesprek houden over dag en nacht.

Ik heb al materiaal verzameld om dingen duidelijk te maken, hiervoor gebruik ik boekjes en plaatjes van verschillende dieren, die 's nachts leven.

Ik stel gerichte vragen om het voor de kinderen zo duidelijk mogelijk te houden, hierbij probeer ik zo concreet mogelijk te zijn, want de kinderen vinden het moeilijk om abstract te denken. Ik heb een aantal vragen op papier gezet, maar ik spring altijd in op de antwoorden die kinderen geven en zo kan het een bepaalde (andere) kant op gaan, maar mijn ervaring is dat het onderwerp dat ik begin, meestal wel centraal blijft staan. Ik stuur met mijn vragen zo, dat het onderwerp niet verloren gaat.

Vragen:
- Wat doet de zon allemaal? Hierbij doel ik op de warmte, het verbranden van je huid in de zomer en het groeien van plantjes etc.
- Wat gebeurt er als de zon er niet is? Wat moet je dan doen? Hierbij doel ik op licht dat mensen zelf maken, lampen etc.
- Welk licht hebben mensen gemaakt en welk licht heeft de natuur zelf gemaakt? Hierbij doel ik op lampen, lantaarns etc. en onweer, sterren, de maan en vuur.
- Zouden alle mensen en dieren 's nachts slapen? Of zouden er ook wel mensen op zijn? Hierbij doel ik op dokters, ambulance, brandweer, katten, uilen etc.
- Zou de zon als het 's nachts donker is eigenlijk helemaal weg zijn? Hierbij doel ik op de aanwezigheid van de zon aan de andere kant van de aarde, dit laat ik zien in een boek (een duidelijk en concreet plaatje)
- Allerlei vragen die in me opkomen n.a.v. de antwoorden van de kinderen
- De vragen die de kinderen zelf stellen beantwoorden, als eerste door de kinderen het zelf te laten beantwoorden.


Het doel van dit kringgesprek is om de kinderen meer duidelijkheid te geven over het begrip zon; een ding dat erg ver van ons af staat, maar toch (bijna) altijd aanwezig is en zo belangrijk is. De kinderen zien wat de zon allemaal doet en wat er gebeurt als de zon weg is. Dit kringgesprek is, met de kennis die ze over het onderwerp opdoen, een inleiding voor de ontdekhoek, die ik heb opgesteld in mijn stageklas.
Ik laat de inbreng van de kinderen een grote rol spelen (de grootste) maar zorg er wel voor dat het onderwerp een beetje centraal blijft staan, kinderen kunnen erg snel afdwalen. D.m.v. het stellen van gerichte en concrete vragen stuur ik de kinderen binnen het onderwerp.
Materiaal: Ik gebruik boekjes over de zon en bladen met plaatjes van nachtdieren,' verder is de zon natuurlijk aanwezig! 

Download opzet



Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.