groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Natuuronderwijs 

Wat heb je nodig?

Een paar grote emmers en....... 
laat de ll. zelf een paar (bijv. 5 of 10) voorwerpen uitzoeken waarvan ze willen weten of het nou drijft of zinkt. Wanneer je dit aan het eind van de dag of ochtend verteld kunnen ze ook nog spullen van thuis meenemen.Vertel duidelijk dat het niet de bedoeling is dat ze hun cavia zichzelf, elkaar, of een laptop moeten testen, maar iets waarvan ze weten dat het kan én mag. 
Voordat ze gaan testen moeten ze voorspellen of hun voorwerp drijft of zinkt, maak hier een werkblad voor. Groep 3 zou bijv de voorwerpen, waarvan ze de naam niet kunnen schrijven, op dit blad kunnen tekenen. 
Per 5 leerlingen of tafelgroepje een emmer en testen maar! 
Het zou handig zijn om een doorzichtige bak te hebben voorin de klas. Zijn er bijv. opvallende materialen die jij wil bespreken dan kun je het drijven of zinken ervan makkelijker illustreren. 

Overigens: 
- water weegt 1kg per dm3 (1liter) 
- wanneer een voorwerp een inhoud van 1 dm3 heeft, maar minder weegt dan 1 
kg dan drijft het voorwerp 
- d.w.z.: weegt het voorwerp minder dan evenveel water (inhoud), dan drijft het. Dit 
geldt natuurlijk ook andersom 
- Grappig: een punaise kun je voorzichtig op het water leggen. Geef de ll. een 
schoteltje met water en laat ze dit proberen. Je legt de platte kant van de 
punaise héél voorzichtig op het water. 
Een punaise is gemaakt van koper. 1 dm3 koper weegt meer dan 1 kg dus zou 
een punaise moeten zinken. Dit gebeurt niet door oppervlaktespanning in het 
water. Tegen de ll. zeg je dat het water Sterk is. Wanneer je een druppeltje 
afwasmiddel bij het water doet (doe dit terwijl de punaise drijft) zal deze 
oppervlaktespanning verdwijnen en de punaise zinkt. Probeer het eerst zelf. 
- Sommige appels drijven en ander zinken., dat ligt aan de hoeveelheid water die 
er in zit. 
- Zet eens twee glazen met water naast elkaar op de tafel en doe in 1 van de 
beide glazen veel meer water dan de andere. Verbind de twee waterniveau's door 
een wollen draadje van het ene glas naar het andere te leggen. Wanneer je een 
paar uur wacht zal het niveau in de beide glazen vanzelf gelijk worden. 
- Vul een cola fles zo vol dat het water een beetje bol boven uit de flessen 
opening steekt. Pak dan een 1/8 van een A4 een leg deze bovenop de opening 
en druk het met je hand aan. Terwijl je met jouw vingers op het papier blijft 
drukken draai je heel voorzichtig de fles op de kop. Dan haal je heel langzaam 
jouw vingers weg en....... het water en het papiertje blijven op hun plek. Wanneer 
er geen lucht meer in de fles zat (helemaal vol) en het papiertje is niet té groot 
dan is dit echt leuk om te laten zien. Doe dit wel boven een bak of emmer, want 
je weet maar nooit.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.