|
Bewegingsonderwijs
|
Schommelen en
Zwaaien
|
|
|
Wat heb je nodig?
- 6 of 12 klim-zwaaitouwen (uittrekken tot 1/2 zaalbreedte). Met knoop (schommel) van een aantal touwen.
- Twee banken aaneengesloten horizontaal tegen kastdelen.
- Kastdelen + deksel (3 of 4 hoog)
- Twee banken aaneengesloten schuin tegen kastdelen
- Twee of drie matjes op elkaar met pilon in midden van sloot naar overkant (bij schommelen
deze pilon trachten te pakken en mee te nemen)
- Lange mat enigszins schuin
- Trapezoide met dekplank achter L.MAT T.O. kastdelen (4)
- 1 Ringenstel op 1/2 reikhoogte
- Kastkop/-deksel
- Matje(s) tussen kastkop en L.Mat
|
|
Volgorde van leervoorstellen
- 'Overal' op je eigen manier in/aan/over gaan spelen.
(Werkafspraken maken als: bv. 'op de matjes mag maar een kind tegelijk, anderen wacht bij er bij staande wachtpilon)
- Per LHM-deel diverse bij die LHM horende schommel-zwaai-opdrachten geven (aan individueel klein groepje)
bv.: 'je gaat hier omhoog, dan daar langs.. enz..')
- Met tweetallen (volgertje)
a doet zelf gekozen Zwaai-schommel manieren en zoekt een zelfgekozen 'route', b volgt en doet a na.
|
|
Groepering
Keuze maken uit de volgende mogelijkheden:
- Individueel en vrije keuze van de leerlingen waar gespeeld / gewerkt zal worden.
- Keuze groepering d.m.v. de vraag:"Wie wil er bij...?". Een aantal leerlingen blijft
na hun keuze bij een bepaald station (N.B. er kunnen bv. 3 of 4 vast werkplaatsen gemaakt worden)
en mogen pas ergens anders
naar toe, na volgende, door LKR bepaald KEUZE-MOMENT-VRAAG...
- Kleine werkgroepjes door de leerkracht bepaald op een vaste plek en dan rouleren.
- Klein groepje vaste plek, overige leerlingen hebben vrije keuze.
- Voorgeschreven route voor de leerlingen.
- Alle leerlingen tegelijkertijd met zelfde bewegingsleervoorstel/opdracht bij zelfde LHM-zit
Bij elk te gebruiken touw een wachtpilon.
Functie: als je ook wilt zwaaien/schommelen bij dat touw, dan ga je bij de pilon staan wachten en vragen;
niet meer dan 1 wachter per pilon / touw.
|
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|