|
|
Bewegingsonderwijs
|
Lopen en verspringen
|
|
|
Wat heb je nodig?
- 4 of 5 x 2 pilonnen met touwtje in bovenkant van ene pilon naar andere / elk stel pilonnen ong. 1,50 m uit elkaar.
- 4 kl. matjes achter elkaar met enige ruimte tussen elk matje.
- Banken in stervorm met 2 pilonnen op elke bank.
Er ontstaat bij het in breedte erover springen een binnen-, midden- en buitentraject m.b.v. pilonnen.
- 2 banken tegen elkaar aan die met uiteinde op kastdeksel met dubbele laag kl. matjes/ L. MAT erachter.
Meetleerling legt lintje neer voor springer.
- 2 banken tegen elkaar met twee of drie matjes in lengte tegen elkaar, erachter. Bij matjes staan/liggen
vloerstrips of pilonnen steeds 50 cm uit elkaar vlak naast matjes, zodat kinderen hun
'afstand' kunnen meten (1 m, 1,50 m ,2 m enz.)
- L.MAT, start aanloop bij pilon op uiteinde L.MAT, aanlopen en afzetten in 'zone' van 1 m. breed en 30 cm diep m.b.v. vloerstrips/pilonnen/krijtstrepen
(=afzetzone) halverwege L.MAT, daarna verspringen en landen op kl. matjes. Naast landingszone ligt een
1m stok waarmee de afstand te meten is.
|
|
Volgorde van leervoorstellen
-
Bij LHM-situatie 1,2,3 lopend doorspringen
- individueel.
- met tweetallen naast elkaar
- Bij LHM 4,5,6 steeds zo ver als je kunt en METEN. Probeer volgende sprong nog verder te komen
|
|
Groepering
Keuze maken uit de volgende mogelijkheden:
- Individueel en vrije keuze van de leerlingen waar gespeeld / gewerkt zal worden.
- Keuze groepering d.m.v. de vraag:"Wie wil er bij...?". (LKR vraagt) Een aantal LLN blijft na hun keuze bij een bepaald
station en mogen pas ergens anders naar toe, NA VOLGENDE, door leerkracht bepaald KEUZE-MOMENT-VRAAG
- Kleine werkgroepjes door de leerkracht bepaald op een vaste plek en dan rouleren.
- Klein groepje vaste plek en de rest heeft vrije keuze.
- Voorgeschreven route voor de leerlingen.
- Alle leerlingen tegelijkertijd met zelfde bewegingsleervoorstel/opdracht bij elfde LHM - situatie.
|
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|
|
|